77
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

در میان مفسران نیز علی‏رغم اختلاف تعابیر، مبارک بودن (معنای ثلاثی مجرد) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. طبرسی سه احتمال در «تبارک اللّٰه» می‏دهد: یکی بلندی و رفعت شأن خداوند به خاطر وحدانیت ابدی و ازلی، دیگری تقدس و رفعت و غیر قابل مقایسه بودن صفات الهی نسبت به صفات مخلوقاتش و در نهایت، دوام برکت در ذکر نام پروردگار که مرتبه نازل‏تر از ذکر ذات و نشانه عظمت بیشتر آن است.۱ در منابع تفسیر مأثور، احتمال دوم مؤیداتی دارد.۲ فخر رازی دو تفسیر برای این عبارت می‏آورد یکی بقاء و ثبات و دیگری فراوانی آثار فاضله و نتایج شریفه؛ که وی تنها احتمال دوم را لایق حضرت حق می‏داند.۳ در (تَبَٰرَكَ ٱسْمُ رَبِّكَ) نیز توصیف خداوند به آنچه غیر او توصیف نمی‏شود،۴ دائمی و شامل بودن صفات۵ و نیز تطبیق بر اسم«رحمان»۶ مطرح شده است. با توجه به مجموع گزارش‏ها به نظر می‏رسد همنشینی برکت (بر خلاف ذکر، دعا و قرائت) تنها ظهور در غیر لفظی بودن دارد و نمی‏توان نشانه روشنی از کاربرد لفظی آن یافت؛ این به جهت معنای اصلی این ماده و دلالت بر رفعت جایگاه و تمایز مطلق با صفات بندگان است.

در مقام جمع‏بندی واژه پژوهی قرآنی، می‏توان اسم را عنوانی مشیر و دال به

1.. طبرسی، مجمع البیان، ج۴، ص۶۶۰ و ج۷، ص۲۵۳.

2.. بحرانی، البرهان، ج۵، ص۲۴۸. امام صادق علیه السلام در این گزارش به توصیف بهشت و جهنم پرداخته و در ضمن آن امر پروردگار به گروهی از حوریان برای نغمه‏سرایی صفات الهی اشاره می‏کند و می‏فرماید: «فيوحي إليهن الرب تبارك و تعالى: أسمعن عبادي تمجيدي و تسبيحي و تحميدي؛ فيرفعن أصواتهن بألحان و ترجيع لم يسمع الخلائق مثلها قط».

3.. رازی، مفاتیح الغیب، ج۱۴، ص۲۷۳ و ج۲۴، ص۴۲۸.

4.. طبرسی، مجمع البیان، ج۹، ص۳۲۰.

5.. رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۴، ص۴۲۸.

6.. طباطبائی، المیزان، ج۱۹، ص۱۱۱.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
76

منحصر در همین امر تلقی کرده است.۱ غیر از آنکه هر سه احتمال لفظی بودن قرائت را می‏رساند، احتمال دوم با عنایت به شروع تنزیل نزدیک‏تر به ذهن است.

برکت

ماده (ب‏ ر‏ ک) با همه مشتقاتش ۳۲ بار در قرآن به کار رفته است. خداوند، اسم خدا، برخی مکان‏ها و زمان‏ها و حتی اشخاص و نیز قرآن، با اشتقاقات این ماده توصیف شده‏اند. ابن فارس معنای ثبات را بین همه استعمالات این ماده مشترک می‏داند،۲ و جوهری هر چه ثابت و پایدار باشد را موصوف به آن می‏خواند.۳ نویسنده کتاب التحقیق فی کلمات القرآن فضل، فیض، خیر و زیادت را، چه مادی و چه معنوی، معنای مشترک میان همه اشتقاقات این ماده معرفی می‏کند.۴ روشن است که معنای اخیر، متأثر از استعمالات قرآنی این واژه است و گرنه جمع میان همه امور یاد شده در یک ماده، غریب به نظر می‏رسد. این وصف بالغ بر هشت آیه از قرآن به خداوند نسبت داده شده است.۵ آخرین آیه سوره «الرحمن» نیز اسم خداوند را مبارک ذکر می‏کند و نکته حائز اهمیت و مشترک این است که در همه استعمالات این ماده، خداوند و اسمش در باب «تفاعل» به کار برده شده است؛ اگرچه برای این باب پنج معنا ذکر گردیده اما معنای ثلاثی مجرد قوی‏تر از بقیه است.

1.. رازی، مفاتیح الغیب، ج۳۲، ص۲۱۵.

2.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۲۲۷.

3.. جوهری، صحاح اللغة، ج۴، ص۱۵۷۴.

4.. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن، ج۱، ص۲۵۹.

5.. نک: سورۀ اعراف، آیۀ ۵۴، سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۴، سورۀ فرقان، آیۀ ۱و ۱۰و ۶۱، سورۀ غافر، آیۀ ۶۴، سورۀ زخرف، آیۀ ۸۵، سورۀ ملک، آیۀ ۱.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1169
صفحه از 312
پرینت  ارسال به