73
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

دعا

دعا در لغت، تمایل شیء با کلام و صوت معرفی شده است.۱ همنشینی این ماده با واژه «رب» به‏عنوان یکی از اسمای الهی در بیش از سی آیه قرآن دیده می‏شود، این آیات در چند دسته جای می‏گیرند که عبارتند از: طلب دعا از پیامبران۲، دعوت و اجابت پروردگار۳، امر به خواندن خدا و نهی از خواندن غیر او۴، سخن از خواندن غیر خدا و سرانجام آن۵، حالت خواندن خداوند و مکان و زمان آن۶ و بالاخره برخی آیات، گزارش‏ از گفتاری بودن دعا دارند.۷ در میان این گروه‏ها، دعوت بندگان از جانب خداوند - مگر خواص ایشان که با وحی مرتبط‏ند - و اجابت حضرت حق نمی‏تواند لفظی باشد، همچنین درخواست دعا و خواندن غیر خدا الزاماً از جنس لفظ نیست؛ اما تقیید خواندن خدا به حالت و مکان و زمان خاص احتمال لفظی بودن را تقویت می‏کند. این در حالی است که قول دانستن و کذب خواندن برخی دعاها۸ و گزارش دعای

1.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۲۷۹.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۶۱ و ۶۸ و ۶۹ و ۷۰، سورۀ اعراف، آیۀ ۱۳۴، سورۀ زخرف، آیۀ ۴۹، سورۀ غافر، آیۀ ۲۶.

3.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۸۶ و ۲۲۲، سورۀ غافر، آیۀ ۶۰، سورۀ رعد، آیۀ ۱۴.

4.. سورۀ اعراف، آیۀ ۲۹، سورۀ غافر، آیۀ ۴۹ و ۵۰ و ۶۰.

5.. نک: سورۀ نساء، آیۀ ۱۱۷، سورۀ انعام، آیۀ ۴۰ و ۴۱ و ۵۶ و ۷۱ و ۱۰۸، سورۀ اعراف، آیۀ ۳۷ و ۱۹۴ و ۱۹۷، سورۀ یونس، آیۀ ۶۶ و ۱۰۶، سورۀ هود، آیۀ ۱۳ و ۱۰۱، سورۀ اسرا، آیۀ ۶۷، سورۀ نحل، آیۀ ۲۰، سورۀ مریم، آیۀ ۴۸، سورۀ حج، آیۀ ۱۲ و ۶۲ و ۷۳، سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۱۷، سورۀ فرقان، آیۀ ۶۸، سورۀ شعرا، آیۀ ۲۱۳، سورۀ قصص، آیۀ ۴۲ و ۸۸، سورۀ عنکبوت، آیۀ ۴۲، سورۀ لقمان، آیۀ ۳۰، سورۀ سبأ، آیۀ ۲۲، سورۀ فاطر، آیۀ ۱۳ و ۴۰، سورۀ زمر، آیۀ ۳۸، سورۀ غافر، آیۀ ۲۰ و ۶۶، سورۀ زخرف، آیۀ ۸۶، سورۀ احقاف، آیۀ ۴ و ۵.

6.. سورۀ انعام، آیۀ ۵۲ و ۶۳، سورۀ اعراف، آیۀ ۵۵ و ۵۶، سورۀ کهف، آیۀ ۲۸، سورۀ یونس، آیۀ ۱۲ و ۲۲، سورۀ انبیا، آیۀ ۹۰، سورۀ لقمان، آیۀ ۳۲، سورۀ سجده، آیۀ ۱۶، سورۀ جن، آیۀ ۱۹.

7.. سورۀ اعراف، آیۀ ۵ و ۱۸۹، سورۀ نحل، آیۀ ۸۶، سورۀ قمر، آیۀ ۱۰.

8.. سورۀ اعراف، آیۀ ۵، سورۀ نحل، آیۀ ۸۶.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
72

در آن نهفته است.۱

تسبیح در قرآن، عمل همه مخلوقات در آسمان‏ها و زمین معرفی شده است،۲ که امری معنوی قلمداد می‏شود؛ اما از منظر گروهی از مفسران، امر به تسبیح اسم۳ و تسبیح خداوند با ابزار اسم۴ و نیز امر به تسبیح به واسطه حمد خدا (فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ)۵ - بنابر آنکه «بحمد» و «باسم» حال از تسبیح باشد یا «باء» برای استعانت باشد - نشان از تسبیح لفظی است.۶ روایاتی نیز می‏تواند به عنوان مؤید این ادعا مطرح شود؛ امام علی علیه السلام خطاب به جویریه در تفسیر این آیه، خواندن خداوند به اسم عظیمش (اسم اعظم) را موجب واقعه رد الشمس معرفی می‏کند و می‏فرماید: «ان اللّٰه عز و جل يقول: (فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ ٱلْعَظِیمِ) و انى سألت اللّٰه عز و جل باسمه العظيم فرد على الشمس۷». از میان محدثان و مفسران، فیض کاشانی نیز تسبیح را امری حادث می‏داند که به واسطه ذکر اسم پروردگار پدید می‏آید،۸ شاید در مقام جمع این دو دیدگاه بتوان گفت معنوی دانستن تسبیح با ملاحظه حقیقت وجودی آن است، در حالی که به اعتبار کارکرد اسماء و به عنوان ابزاری در دست بشر برای دعا و تضرع به خداوند، تسبیح امری لفظی است.

1.. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۵، ص۲۰ و ۲۱.

2.. بنگرید، سورۀ اسرا، آیۀ ۴۴، سورۀ نور، آیۀ ۴۱، سورۀ حشر، آیۀ ۱و ۲۴، سورۀ تغابن، آیۀ ۱، سورۀ حدید، آیۀ ۱، سورۀ حشر، آیۀ ۱، سورۀ صف، آیۀ ۱.

3.. سورۀ اعلی، آیۀ ۱.

4.. سورۀ واقعه، آیۀ ۷۴ و ۹۶.

5.. سورۀ حجر، آیۀ ۹۸ و سورۀ نصر، آیۀ ۳.

6.. نک: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۹، ص۵۰۸؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۷، ص۵۷؛ صافی، الجدول فی اعراب القرآن، ج۱۶، ص۴۴۲؛ رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۲، ص۱۱۳.

7.. صفار، بصائر الدرجات، ص۲۱۷.

8.. فیض کاشانی، الصافی، ج۵، ص۱۲۸؛ حویزی، نور الثقلین، ج۵، ص۲۲۵.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1233
صفحه از 312
پرینت  ارسال به