71
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

چیستی اسماء و مرتبه وجودشناسی آن در قرآن، مطالعه روابط همنشینی و جانشینی اسماء از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. اسم اللّٰه در قرآن با مفاهیمی همچون تسبیح، ذکر، دعا، قرائت و برکت همنشین است، آیاتی همچون (فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ)، (وَ ٱذْكُرِ ٱسْمَ رَبِّكَ)، (وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا)، (ٱقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ) و (تَبَٰرَكَ ٱسْمُ رَبِّكَ) گویای این همنشینی و ضرورت مطالعه این واژگان و گونه تحقق هریک از مفاهیم بالاست. علاوه بر تعلیم پذیری اسماء (آیه ۳۱ سوره مبارکه بقره) که به مثابه قانونی در حوزه اسماء مطرح است و به یقین نمی‏توان از انصراف و یا انحصار آن به اسمای الهی سخن گفت،۱ و پژوهشی مستقل را می‏طلبد، شناخت معنای هر یک از این واژگان و ارتباط آن با اسمای الهی در حوزه‏های معنایی آنها، به تبیین روشن‏تر از چیستی و جایگاه اسمای الهی کمک خواهد کرد، این روش همان بررسی روابط همنشین برای به دست آوردن معنا و مفهوم یک واژه در جهان‏بینی متن مقدس است.۲

تسبیح

از ماده (س ‏ب ‏ح) است که اشتقاقات گوناگون آن بر یکی از دو معنای عبادت یا سعی دلالت می‏کند،۳ گوهر معنایی این ماده به حرکت در مسیر حق بدون انحراف و نقطه ضعف اشاره دارد. نقطه امتیاز تسبیح بر تنزیه نیز همین است چه آنکه در تنزیه تنها دوری جستن از ضعف ملاحظه شده اما در تسبیح، یک جهت اثباتی نیز مد نظر قرار گرفته است؛ پس تسبیح اسم خداوند تنها تنزیه ذات مقدس او از عیوب و نقص نیست بلکه تعظیم شایسته و عبادت نیکو نیز

1.. دایره علم الاسماء می‏تواند علاوه بر علوم الهی، علوم بشری را نیز در بر بگیرد.

2.. نک: ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۴؛ قائمی نیا، بیولوژی نص، ص۵۳۲ و ۵۴۰.

3.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۱۲۵.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
70

منا عالم حتى يخلفه من أهله من يعلم علمه أو ما شاء اللّٰه»،۱ یعنی: علمی که با آدم نزول یافت، باقی است و علم به ارث می‏رسد و هیچ عالمی از ما اهل بیت علیهم السلام از دنیا نمی‏رود مگر آنکه از اهل خود کسی را جانشین می‏سازد که به علوم وی و یا هر چه خدا بخواهد، آگاه است. چنان که پیداست، این مجموعه از علوم و معارف، بخشی از میراث و ودیعه اوصیاء نیز هست.

هر سه مؤلفه یاد شده گویای این نکته هستند که لازم است تعریف اسم به‏گونه‏ای جامع باشد که هم سطوح انتشار اسماء و هم مرتبه تکوینی و یا لفظی بودن آن و هم گستره کارکردهای خاص و عام آن را در بربگیرد. به همین جهت است که تقسیم اولیه اسم به تکوینی و لفظی پذیرفته شده است؛ با توجه به لزوم همین نگاه جامع به اسماء، شاید بتوان مراحل لفظی، مفهومی و عینی اسماء را در یک رابطه طولی تعریف کرد.۲

فارغ از این نکته سؤال مهم آن است که اطلاق عمومی اسماء در کتاب و سنت به کدام سطح و یا مرحله انصراف دارد؟ به بیانی روشن‏تر، آیا یکایک اسماء و احکام مترتب بر آن - به ویژه حدوث که موضوع اصلی این نوشته است - به یک اندازه و در یک سطح واجد هر یک از مؤلفه‏های توصیفی فوق هستند؟ یا نمی‏توان همه احکام اسماء را به صورت همسان تسری داد؟

پاسخ این پرسش‏ها در مطالعه میدانی اسماء و بررسی روابط همنشینی و جانشینی آن در قرآن و روایات روشن خواهد شد.

۳. روابط همنشین و جانشینی اسم

گزارش صریحی از حدوث اسماء در قرآن نیست؛ از این رو، برای شناخت

1.. صفار، بصائر الدرجات، ص۱۱۴.

2.. دینانی، اسماء و صفات حق، ص۴۳ - ۴۴.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1133
صفحه از 312
پرینت  ارسال به