63
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

هر یک از این صفات به دست خداست و اعمال فاعلیت خدا در جهان با این صفات واقع می‏شود».۱ نفی عینیت و سنخیت و اصرار بر غیریت نیز در همین دستگاه وجودشناختی شکل گرفته است؛ از سوی دیگر، اشتراک معنوی در نظام تفکر فلسفی نیز بر اساس نظریه فیض و صدور وجود و دیگر مراتب و صفات به افاضه پروردگار، تبیین یافته است.

به نظر می‏رسد می‏توان به این بحث از منظر زبانشناختی نیز نگریست. اینکه اسماء الهی واسطه ارتباط بشر هستند و انسان ها برای دعا و تضرع این اسماء را به کار می برد، اصلی پذیرفته شده در هر دو اندیشه است. حال سؤال مهم آن است که آیا بشر از این اسماء و واژگانی که بر زبان جاری می‏سازد، دریافت و تصوری دارد یا نه؟ بر اساس اندیشه سلفی چنین تصوری لازم نیست و بشر صرفاً مأمور است چنین الفاظی را به کار ببرد.۲ اما به نظر می‏رسد هیچ یک از اندیشمندان شیعی چنین نظری نداشته باشند. نظریه استعاره مفهومی۳ و طرح‏واره‏های تصوری می‏تواند پیشنهادی میانه‏ای به شمار رود که از طرفی تعطیل درک بشر از این اسماء را کنار می‏زند و از سوی دیگر دغدغه های تنزیهی و عدم احاطه بر خداوند را پوشش می‏دهد. این طرح‏واره‏ها می‏تواند فهمی اجمالی و در عین حال غیر احاطی از اسماء را برای بشر تصویر سازی کند.

1.. اصفهانی، معارف القرآن، ج۲، ص۱۸۳.

2.. تفصیل این اندیشه در فصل سوم خواهد آمد.

3.. این نظریه بر پایه فهم بشر شکل می‏گیرد و به تربیت و ارتقاء آن می‏پردازد. این نظریه معتقد است تفکر بشر خصلت استعاری دارد، بدین معنا که همواره چیزی را در قالب چیز دیگر می‏بیند. بر همین اساس استعاره نخست در قلمرو مفاهیم و تفکر بشر پدید می‏آید و سپس در زبان خود را شکل می‏دهد. استعاره نوعی فعالیت تعبیری است که میان دو قلمرو مفهومی ارتباط هستی شناختی و معرفت شناختی ایجاد می‏کند. نک: قائمی نیا، (نقش استعاره‏های مفهومی در تفکر دینی)، قبسات، سال چهاردهم، زمستان ۸۸، ص۱۵۹ - ۱۸۴.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
62

بالذات نشانه و مشیر به واقع خارجی هستند».۱

قول به اشتراک لفظی از جمله نتایج قول به امور خارجی دانستن موضوع له اسمای الهی است؛ وی می‏گوید: «پس اگر موضوع له (اسم) مفهوم ذهنی باشد، اختلافی در معانی نیست بلکه تنها در مصادیق اختلاف خواهد بود».۲

همین دخالت مفاهیم ذهنی و تصوری در نزد وی، تالی فاسد نظریه اشتراک معنوی است. او اشکال را این گونه بیان می‏کند: «شکی نیست که قول به اشتراک معنوی مسلتزم تصور خدای تعالی در مرحله اثبات و اطلاق اسماء بر خداوند سبحان است».۳

در مقام تحلیل و مقایسه میان این اقوال، می‏توان ادعا کرد در بحث نزاع مسئله اشتراک لفظی و یا معنوی اسماء، هر یک از دو گروه در دستگاه فکری خویش اظهارنظر کرده‏اند؛ بی شک اصرار بر اشتراک لفظی در اندیشه میرزا مهدی برآمده از دستگاه وجودشناسی و معرفت‏شناسی اوست که وضع الفاظ را بر نفس حقایق خارجی می‏داند. در دستگاه معرفت شناسی میرزا مهدی، شناخت ذات، وحدانیت و فعل الهی تنها با معرفی خداوند متعال امکان‏پذیر است، ایشان رابطه میان ذات و صفات را نیز به مالکیت تعریف می‏کند و وجود و تمام شئون بشری را نیز در سایه مفهوم مخلوقیت و مجعولیت انسان تفسیر می‏نماید. به‏عنوان نمونه در تبیین کمال توحید می‏نویسد: «کمال توحید خداوند که همان اخلاص است، عبارت از مالکیت خدا نسبت به حیات و علم و عقل و قدرت و قوت است. (کمال توحید این باور است که) اعطاء، اخذ و تملیک

1.. ملکی میانجی، توحید الامامیة، ص۵۴.

2.. همان، ص۵۸.

3.. همان، ص۶۴.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1388
صفحه از 312
پرینت  ارسال به