بالذات نشانه و مشیر به واقع خارجی هستند».۱
قول به اشتراک لفظی از جمله نتایج قول به امور خارجی دانستن موضوع له اسمای الهی است؛ وی میگوید: «پس اگر موضوع له (اسم) مفهوم ذهنی باشد، اختلافی در معانی نیست بلکه تنها در مصادیق اختلاف خواهد بود».۲
همین دخالت مفاهیم ذهنی و تصوری در نزد وی، تالی فاسد نظریه اشتراک معنوی است. او اشکال را این گونه بیان میکند: «شکی نیست که قول به اشتراک معنوی مسلتزم تصور خدای تعالی در مرحله اثبات و اطلاق اسماء بر خداوند سبحان است».۳
در مقام تحلیل و مقایسه میان این اقوال، میتوان ادعا کرد در بحث نزاع مسئله اشتراک لفظی و یا معنوی اسماء، هر یک از دو گروه در دستگاه فکری خویش اظهارنظر کردهاند؛ بی شک اصرار بر اشتراک لفظی در اندیشه میرزا مهدی برآمده از دستگاه وجودشناسی و معرفتشناسی اوست که وضع الفاظ را بر نفس حقایق خارجی میداند. در دستگاه معرفت شناسی میرزا مهدی، شناخت ذات، وحدانیت و فعل الهی تنها با معرفی خداوند متعال امکانپذیر است، ایشان رابطه میان ذات و صفات را نیز به مالکیت تعریف میکند و وجود و تمام شئون بشری را نیز در سایه مفهوم مخلوقیت و مجعولیت انسان تفسیر مینماید. بهعنوان نمونه در تبیین کمال توحید مینویسد: «کمال توحید خداوند که همان اخلاص است، عبارت از مالکیت خدا نسبت به حیات و علم و عقل و قدرت و قوت است. (کمال توحید این باور است که) اعطاء، اخذ و تملیک