49
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

روایت امام رضا علیه السلام، ارتباط میان بندگان و خداوند معرفی شده است؛۱ همین نقش معرفتی اسماء است که مطالعه اسماء را در حوزه وجود شناسی ضروری می‏سازد، زیرا تأکید امام بر آن است که خداوند احتیاجی به اسماء نداشته، بلکه نیاز بندگان به ابزار ارتباطی، حکمت آفرینش اسماء بوده است.

گرچه این جایگاه در برخی اندیشه‏ها تا مرتبه ایفای نقش اصلی در سلسله علّی خلقت عالم نیز بالا برده شده، اما به نظر می‏رسد اسمای الهی و وسیله ارتباطی بودن آن در توحید، نقطه مشترک میان گروه‏های متعدد، است؛ این جایگاه تا حدی مهم به شمار می‏رود که اسماء و صفات را در کنار عقل و فطرت، یکی از راه‏ها و ابزارهای معرفت خداوند معرفی می‌شود.۲

تنها اندیشه سلفی با ارائه تعریفی خاص از توحید و اقسام آن، به عمل گرایی در توحید، گرایش داشته و کمترین توجه به گستره معرفتی و راه‏های آن داشته‏اند. در الگوی نقلی ابن تیمیه، بر اثبات صفات و نفی مماثلت با مخلوقات تکیه می‏شود؛ او قله و نهایت توحید را در آن می‏داند که خدای تعالی را تنها به آن چیزی که خودش و یا پیامبر صلی الله علیه و اله توصیف کرده، باید وصف کرد؛ وی معتقد است که تنها این الگو موجب مصون ماندن از تحریف، تعطیل، تکییف و تمثیل می‏شود. ۳ محمد بن عبدالوهاب نیز با انحصار تعریف توحید در عبادت معتقد است: «التوحید هو افراد اللّٰه تعالی بالعبادة»،۴ یعنی: توحید، یگانه داشتن خداوند بلند مرتبه به واسطه عبادت است؛ وی بر این باور است که

1.. «و لكنه اختار لنفسه أسماء لغيره يدعوه بها لأنه إذا لم يدع باسمه لم يعرف‏». کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۱۳.

2.. برنجکار، حکمت و اندیشه دینی، بخش دوم، ص۱۳۵ به بعد.

3.. ابن تیمیه، درء تعارض العقل و النقل، ج۱، ص۲۸۳ - ۲۸۴.

4.. محمد بن عبدالوهاب، کشف الشبهات، ص۱۴.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
48

اسمای حسنی

وصف «الحسنی» در قرآن برای کلمه پروردگار۱، جزاء۲ و وعده الهی۳ آمده است. در چهار آیه نیز سخن از اسمای حسنای الهی شده است که در دو آیه، سخن از اثبات این اسماء برای خداوند و در دو آیه دیگر دستور خواندن خدا با این اسماء به چشم می‏خورد.

(وَ إِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یعْلَمُ ٱلسِّرَّ وَ أَخْفَى * ٱللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ لَهُ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ)۴ و (هُوَ ٱللَّهُ ٱلْخَٰلِقُ ٱلْبَارِئُ ٱلْمُصَوِّرُ لَهُ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ یسَبِّحُ لَهُ مَا فِى ٱلسَّمَاوَاتِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ هُوَ ٱلْعَزِیزُ ٱلْحَكِیمُ)۵ اسمای حسنی را برای خدا ثابت می‏دانند.

و دو آیه (وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا ٱلَّذِینَ یلْحِدُونَ فِى أَسْمَائِهِ سَیجْزَوْنَ مَا كَانُوا یعْمَلُونَ)۶ و (قُلِ ٱدْعُوا ٱللَّهَ أَوِ ٱدْعُوا ٱلرَّحْمَٰنَ أَیا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ)۷ دعا و ارتباط زبانی را به‏واسطه همین اسماء می‏داند؛ نیز هرگونه انحراف آفرینی در اسمای الهی را گمراهی خوانده و تسمیه نابجا و تلقی چند خدایی - به جهت تعدد اسماء - را نفی می‏کند.۸

۳. کارکرد معرفتی اسماء

بحث از اسمای الهی از جنبه‏های متعددی اهمیت دارد. فلسفه وجود اسماء در

1.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۳۷.

2.. سورۀ رعد، آیۀ ۱۸، سورۀ کهف، آیۀ ۸۸.

3.. سورۀ نساء، آیۀ ۹۵، سورۀ حدید، آیۀ ۱۰.

4.. سورۀ طه، آیۀ ۷ و ۸.

5.. سورۀ حشر، آیۀ ۲۴.

6.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۸۰.

7.. سورۀ اسرا، آیۀ ۱۱۰.

8.. طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۵۳۳؛ طباطبائی، المیزان، ج۸، ص۳۴۱.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1145
صفحه از 312
پرینت  ارسال به