د - این ماده در روایات برای بیان بدعت بهکار رفته است. در احادیث، بدعتگذار محدث خوانده شده و بدعت با واژه حدث آمده است. روایت معروف پیامبر صلی الله علیه و اله، «من احدث حدثاً او آوی محدِثاً لم یقبل اللّٰه عزوجل منه یوم القیامة صرفاً و لاعدلاً»، در منابع متعددی گزارش و بر ائمه علیهم السلام عرضه شده است؛۱ اگر چه تصریح برخی گزارشها بر اراده بدعت از این عبارت است، اما قتل و سرقت دو تفسیر دیگری است که در مجموعه این گزارشها میتوان یافت.۲
ه - حدوث در برخی روایات به معنای خلق نیز به کار رفته است؛ این حدوث به اشیاء عالم، انسان و ویژگیهای او نسبت داده شده است. بهعنوان نمونه میتوان به این گزارهها اشاره کرد:
کلینی در اولین روایت باب «صفات الذات» تعلق صفات فعلی خداوند به اشیاء را در روایتی از امام صادق علیه السلام اینگونه بیان میکند: «فلما أحدث الاشیاء و کان المعلوم، وقع العلم منه علی المعلوم».۳ هنگامی که خداوند اشیاء را آفرید و معلوم (ها) تحقق (خارجی) یافتند، علم (فعلی) خداوند بر این معلوم (ها) واقع شد.
امام رضا علیه السلام نفی حاجت از خداوند را با خلقت اشیاء پیوند میدهد و بر آن استدلال میآورد:
«و الحاجة یا عمران لایسعها لأنه لم یحدث من الخلق شیئاً إلا حدثت فیه حاجة اخری».
ای عمران! و احتیاج خداوند را در بر نمیگیرد چرا که هیچ مخلوقی را نیافریده