این مفهوم، راه را برای عرضه آن به سایر اندیشهها و استنتاج نظر پایانی ایشان هموار میسازد.
۲. واژهپژوهی
این نوشته بر اصل «حدوث الاسماء» بنیان شده است. اولین نکته حائز توجه در این عنوان واژه حدوث است که علیرغم استفاده در منابع متعدد، گزارش روایی مشتمل بر آن در دسترس نیست؛ بلکه در عوض، واژه «خلق» بهکار رفته است؛ میتوان گمانه زد این عنوان در کتاب کافی، بیشتر متأثر از نزاعی است که بر سر کلام الهی میان معتزله و اهل حدیث (در قدیم و یا حادث دانستن کلام الهی و سایر اسماء) رواج داشته است. البته این تأثیرپذیری، سبب غفلت از دقت معنایی نهفته در هر یک از واژههای حدوث و خلق نیست و هر کدام از مفردات این عنوان توجه خاص میطلبد.
۱ - ۲. حدوث
حدوث در لغت از ماده «ح د ث» گرفته شده است، وجود بعد از عدم، نقطه مشترک معانی مطرح شده درباره حدوث است که منابع لغت از این ماده ارائه دادهاند.۱ این تعبیر در آیات و روایات برای اسماء به کار نرفته بلکه از جانشین پرکاربرد آن یعنی «خلق» استفاده شده است؛ گرچه پیدایش موجودات مادی معنای روشنی دارد، اما مراد از خلق اسماء و یا برخی امور غیر مادی دیگر نیازمند تبیین دقیق در منظومه اعتقادی شیعه است.
ماده حدوث در قرآن بیشتر در مورد کلام خداوند و بندگان به کار رفته