چگونگی آن پرسشهایی را در ذهن میآفریند که تبیین زنجیره میان این مسئله را با دیگر مباحث حوزه توحید ضروری میسازد. به نظر میرسد این رابطه در میراث حدیثی شیعه، روندی متمایز از اندیشههای کلامی اهل سنت طی کرده است؛ در حالی که اهل سنت این بحث را به مسئله کلامی الهی و نزاع تاریخی بر سر حدوث یا قدم آن پیوند زدهاند، در میان شیعه این بحث به وجود شناسی و معناشناسی و حقیقت چیستی و کارکرد اسماء گره خورده است.
کلینی با طرح عنوان «حدوث الاسماء» بنیان جدیدی در تبیین روایات بر اساس الگوی شیعی گذاشت، اما این عنوان کمتر به منابع کلامی سرایت یافت و جز اندکی از منابع حدیثی متأخر از آن استفاده نکردهاند؛ پرونده علمی این گروه روایاتی از ابواب متعدد توحیدی را تشکیل میدهد که مجموعهای از چیستی اسماء، چرایی و چگونگی ارتباط میان بندگان و خداوند را ترسیم مینماید.
تأکید بر حقایق وجودی اسماء و قول به حدوث آن، از جمله امتیازات اندیشه شیعه است که بحثها و برداشتهای گوناگونی در پی داشته است. این طیف از اثر مستقیم و مستقل اسماء تا دخالت عناصر و مؤلفههای اثر بخش قابل ترسیم است. به نظر میرسد میتوان مفهوم اسم و قول به حدوث اسماء را بهگونهای تبیین کرد که با نظامی از مسائل توحیدی همچون غیریت، کارکرد استقلالی و تکوینی اسماء و حتی نفی صفات همخوانی داشته باشد.
خلق اسماء نشان میدهد این پدیده در حوزه افعال خداوند تعریف میشود، برای این منظور، بایستی اسم را پدیدهای منوط به جعل الهی و غیر از ذات و صفات کمالی آن دانست که نقش کارکردی و معرفتی داشته و ارتباط میان خالق و مخلوق را عهده دار است.
در مطالعه آیات، توجه به کارکردهای اسم برجستهتر به نظر میرسد، اما