269
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

همین اصل مهم شده است؛ پس لازم است میان حوزه تشبیه و تعطیل حد میانه «اطلاق شیء» و یا همان فهم اجمالی و اقراری، حد مطلوب در روایات خواهد بود.

توضیح این مطلب با توجه به دو گروه از روایات تمام خواهد شد؛ در گروهی از روایات معنای تشبیه به صفات مخلوقی گره خورده است. امام صادق علیه السلام در پاسخ به شبهات زندیق هر دو طرف ابطال و تشبیه را باطل معرفی می‏کند و در نقض تشبیه می‏فرماید: «إذ کان التشبیه هو الصفة المخلوق الظاهر الترکیب و التألیف».۱ تشبیه در حوزه صفات مخلوقی رخ می‏دهد که از ویژگی‏هایی مانند حسی بودن و ترکیب برخوردار است؛ همچنین در روایت دیگری عبدالعظیم حسنی، حد تشبیه را از بیان امام جواد علیه السلامجسم و عوارض جسم مانند جوهر و صورت و عرض معرفی می‏کند؛۲ این گزارش‏ها نشان می‏دهد تشبیه (باب تفعیل) امری پیوند خورده با ماده و عوارض آن است که در مرحله توصیف و ابراز نمایان می‏شود. توجه به این نکته ضروری است بین دو مرتبه فهم و ابراز بایستی تفاوتی قائل شد به این معنا که فهم ناگزیر با ابزار بشری رخ می‏دهد و از نشانه‏های درک شده به آیات آفاقی و انفسی یاد می‏شود، اما ابراز مرتبه دیگری است که باید از خطر تشبیه در آن پرهیز نمود.

1.. نک: الکافی، ج۱، باب القول بأنه شیء، ص۸۴. این عبارت در نسخه احتجاج طبرسی «التشبیه بصفة المخلوق». (طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۳۲) و نسخه توحید صدوق «التشبیه من صفة المخلوق» (صدوق، التوحید، ص۲۴۶) آمده است. فیض در الوافی عبارت کافی و مجلسی در بحار طی دو گزارش، عبارت توحید و احتجاج را ترجیح داده و روایت را از این منابع نقل کرده اند. گرچه به نظر می‏رسد از نظر معنا هر سه عبارت یک مفاد داشته باشند اما از نظر وضوح دلالت عبارت صدوق به ریشه یابی سنخ تشبیه پرداخته و بر این نکته تصریح دارد که لازمه توصیف مخلوقی از خداوند و صفاتش، مساوی تشبیه است.

2.. صدوق، الأمالی، ص۳۳۹.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
268

ب - فهم اجمالی

شاید کمتر قولی در میان اندیشمندان مسلمان ناظر به تشبیه محض باشد و نسبت‏های متعدد در این باره، بیشتر به تنازعات فرقه نگاری متوجه است؛ به عنوان نمونه سلفیه اشاعره را اهل تشبیه می‏خوانند. در میان متکلمان شیعه، معروف‏ترین قول تشبیهی، اتهام به هشام بن سالم است که خداوند را «به شاب موفق» تشبیه نموده است.۱

این نکته مخفی نیست که فاصله میان درک بشر و عظمت پروردگار، توصیف‏های خویش‏فرمای بشری را ناکام خواهد گذاشت. روایت ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه السلام بُعد این فاصله را به خوبی بیان می‏کند، ایشان می‏فرماید: «لو اجتمع أهل السماء و الأرض أن يصفوا اللّٰه بعظمته لم يقدروا».۲ به نظر می‏رسد همین نکته مرز میان عدم فهم مطلق و فهم تام باشد، چرا که روایات متعددی که از ورطه تشبیه بر حذر داشته‏اند بر لازم آمدن صفات مخلوقی و ترکیب و تألیف تکیه دارند؛ از طرف دیگر توهم۳ خداوند نیز مقید به

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۶، ح۸. متن روایت این چنین است: «علي بن إبراهيم عن محمد بن عيسی عن يونس عن محمد بن حكيم قال: وصفت لأبي الحسن علیه السلام قول هشام الجواليقي و ما يقول في الشاب‏ الموفق‏ و وصفت له قول هشام بن الحكم فقال إن اللّٰه لا يشبهه شي‏ء». نکته قابل توجه در این صحیحه گونه بیان محمد بن حکیم است. او از اصحاب امام صادق علیه السلام تا امام رضا علیه السلام بوده و از متکلمان به نامی است که امام رضا علیه السلام از مناظرات وی راضی بوده است. در این روایت وی به تشریح اندیشه هشامین پرداخته است. وی نیز که از اصحاب کوفی است و در حضور امام به توضیح نسبت‏های متعدد به این دو روای پرداخته است. فیض کاشانی در شرح این حدیث معقتد است نسبت‏های به این دو راوی ناشی از سوء فهم غرض ایشان بوده (ملامحسن فیض، الوافی، ج۱، ص۳۹۲) و عبارت «قول هشام بن الحكم فقال إن اللّٰه لا يشبهه شي‏ء» نیز گویای تلاش محمد بن حکیم برای ارائه تقریر صحیحی از اندیشه هشام و تصحیح نسبت‏هایی است که به وی داده شده است.

2.. همان، ج‏۱، ص۱۰۲.

3.. واژه پژوهی وهم و مشتقات آن نشان می‏دهد این واژه در مقابل یقین و همطراز با ظن به کار می‏رود. شاید احتمال نزدیک به صواب آن باشد که وهم را به خودی خود به معنای ترجیح یک طرف از احتمالات یا معنای مرجوح میان آنها ندانسته و معنای آن به حسب استعمالات و قرائن مقامی و مقالی در هر موضعی تعیین شود.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1287
صفحه از 312
پرینت  ارسال به