265
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

- عنایی پروردگار جایگاه خاصی دارند و از آن مرتبه تحول و تبدلی نمی‏یابند.۱ روایت معروف «أو استأثرت به فی علم الغیب» نیز دلیل عدم توقیف معرفی شده است،۲ شاید یکی از ملازمات طبیعی اسم الاسم دانستن الفاظ و حقیقت وجودی خاص همین عدم توقیف باشد.

نکته پایانی این است که تنها غزالی و به تبع وی فخر رازی با تصریح به وجود تفاوت میان اسماء و صفات در این بحث، معتقدند صفات خلاف اسماء، توقیفی نیستند.۳

نکته مهم دیگر پیوند میان فهم و معرفت اسماء با فهم و معرفت ذات است که پاسخ به آن کلید حل پرسش‏های فراوانی در موضوع اسماء خواهد بود.

جایگاه معرفت شناسی اسماء

همان‏گونه که گذشت مبانی مختلف در حوزه‏های لفظ شناسی، وجود شناسی و معرفت شناسی اسماء و صفات و لوازم مترتب بر آن همانند زنجیره‏هایی در کشف و ارتباط سنجی میان نظرات پیرامون این حوزه‏ها مؤثر است. اصل امکان فهم اسماء و میزان آن از جمله مبانی مهم در شناخت اصول و مبانی حاکم بر اندیشه دانشمندان مسلمان در مسئله اسمای الهی است؛ ارتباط میان فهم اسماء و میزان آن و نسبت و جایگاه آن در بحث حدوث اسماء به جهت ارتباط آن با فهم ذات پروردگار است. قول به عدم فهم اسماء نشان از درهم‏تنیدگی اسماء با ذات و ناسازگاری آن با غیریت و حدوث است، در حالی که ادعای فهم اجمالی اسماء نشان از تناسب با غیریت و حدوث دارد؛ به همین جهت،

1.. حسن زاده، عیون مسائل النفس، ص۴۴۹.

2.. شرفی، شرح الاساس الکبیر، ج۱، ص۵۴ و ۵۴۱.

3.. رازی، مفاتیح الغیب، ج۱، ص۱۴۰ - ۱۴۱ و ج۵، ص۳۲۹.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
264

مطلب بوده و تجاوز لفظی را مد نظر ندارد بلکه عدم تجاوز از معانی کلی مطرح در قرآن و حدیث ملاک نزد ایشان بوده است. نظام الدین نیشابوری (متوفای ۷۲۸ه‍.ق) معتقد است اگر اسماء توقیفی نباشد، لازم می‏آید خداوند نیز به صفاتی مانند فقیه و طبیب - و لو مجازاً - خوانده شود،۱ به همین جهت آمدی دلیل عقلی و قیاس لفظی در تسمیه اسمای حسنا را منتفی دانسته است.۲

در نقطه مقابل، قائلان به عدم توقیفیت، اطلاق هر لفظ لایق مقام پروردگار را جایز شمرده‏اند.۳ علامه طباطبایی هیچ دلیلی بر توقیفیت نمی بیند بلکه امر را عکس توقیفیت دانسته و آیاتی همچون (وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا) را دلیل عدم توقیف شمرده است.۴ نکته جالب توجه آن است که صدر و ذیل این آیه از جمله مستندات قائلان به توقیفی بودن اسماء نیز معرفی شده است.۵

در میان شارحان حدیث شیعه، مولی صالح مازندرانی و قاضی سعید قمی، عباراتی از احادیث همچون «بصفاته التی وصف بها نفسه»، «و لکنه اختار لنفسه أسماء لغیره یدعوه بها» و «إن المذهب الصحیح ما نزل به القرآن من صفات اللّٰه» را دلیل توقیفی بودن اسماء می‏خوانند.۶

در این میان، منظر عرفانی به اسماء در تفسیر توقیف و هم در ادله از دیگران متمایزند. طبق این دیدگاه اسماء دارای مرتبه وجودی هستند که در نظام علمی

1.. آلوسی، روح المعانی، ج۵، ص۱۱۳.

2.. نیشابوری، غرائب القرآن، ج۱، ص۷۳.

3.. طباطبایی، المیزان، ج۸، ص۳۵۸.

4.. همان.

5.. قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج۷، ص۳۲۸؛ آلوسی، روح المعانی، ج۵، ص۱۱۳.

6.. نک: مازندرانی، شرح الکافی، ج۳، ص۱۲۸ و ۳۸۶؛ قاضی سعید، شرح توحید الصدوق، ج۳، ص۲۷۴.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1315
صفحه از 312
پرینت  ارسال به