259
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

کلید فهم متد معرفت اسماء و چگونگی تبیین آن، در روایت منصور بن حازم و روایت تحف العقول قابل پیگیری است؛ در این روایت منصور بن حازم متد معرفتی خویش را در مناظره با مخالفان به امام صادق علیه السلام عرضه می‏کند که با تأیید آن حضرت همراه می‏شود. آمده است که:

«محمد بن إسماعيل عن الفضل بن شاذان عن صفوان بن يحیی عن منصور بن حازم قال: قلت لأبي عبد اللّٰه علیه السلام إني ناظرت قوما فقلت لهم إن اللّٰه جل جلاله أجل و أعز و أكرم من أن يعرف بخلقه بل العباد يعرفون باللّٰه. فقال: رحمك اللّٰه».۱

یکی از برداشت‏های این روایت آن است که اسماء یکی از مجاری معرفت شناخته می‏شوند و معرفت اسماء و صفات - در کنار دیگر متدهای معرفتی مانند معرفت فطری - مقدمه‏ای برای کسب معرفت به پروردگار است. شارحان کافی دو احتمال در این روایت مطرح کرده‏اند:

علامه مجلسی مقصود از خلق را انبیاء و رسل دانسته که به‏واسطه علم و معجزاتی که خداوند به ایشان عنایت فرموده در میان انسان‏ها شناخته می‏شوند، یا آنکه ایشان خداوند را با مواهب الهی مانند دلایل و براهین شناخته‏اند.۲

زاویه دید مولی صالح به این روایت متفاوت از نگاه علامه مجلسی است، ایشان متعلق معرفت را به خلاف علامه مجلسی، معرفت مردم نسبت به خداوند و حجت‏های الهی را واسطه آن می‏داند؛ ایشان توفیق و هدایت الهی در معرفی صفات لائق به ذات را موجب معرفت بندگان می‏داند. وی معتقد است اگر عبارت «یعرفون باللّٰه» را مجهول بخوانیم معنای آن شناخته شدن بندگان به

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۸۶، ح۳.

2.. مجلسی، مرآة العقول، ج۱، ص۳۰۰.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
258

بررسی و جمع بندی

اگرچه الگوی اثبات محدِث و صفات کمالی او در روایات مورد استناد قرار گرفته ولی به‏عنوان یک حلقه واسط در تبیین حقیقی و عمیق صفات است.

شاید این‏گونه به نظر برسد که صاحبان جوامع وسائط بیشتری را در مسیر اثبات صفات پیموده‏اند؛ به‏عنوان نمونه اگرچه کلینی کتاب التوحید را با بابی با عنوان «باب حدوث العالم و اثبات المحدث» آغاز کرده و اولین روایت این باب را به مناظره امام صادق علیه السلام با زندیق اختصاص داده است، اما از این استدلال ها اثبات وجود خداوند را نتیجه گرفته است. آن حضرت در این مناظره به محدودیت‏های انسان در شناخت جهان اشاره کرده و می‏فرماید: «عجباً لك لم تبلغ المشرق و لم تبلغ المغرب و لم تنزل الأرض و لم تصعد السماء و لم تجز هناك فتعرف ما خلفهن و أنت جاحد بما فيهن و هل يجحد العاقل ما لا يعرف‏»،۱ در ادامه نیز ایشان با اشاره به آیات آفاقی به استحکام درونی این استدلال پرداخته است. این در حالی است که اولین طلیعه بحث از اسماء در باب «اطلاق القول بأنه شیء» و با تکیه بر خروج از حد تشبیه و یا تعطیل با این اطلاق دیده می‏شود؛ کلینی پس از پرداختن به «باب أنه لایعرف به» و «باب أدنی المعرفة»، به بحث اجتناب از خلط میان ابزار عبادت - اسماء - و حقیقت معبود در «باب المعبود» اشاره دارد.

صدوق نیز ضمن انعقاد بابی در کتاب التوحید با عنوان «باب اثبات حدوث العالم» استدلال امام صادق علیه السلام به خلقت تخم مرغ به عنوان استدلال «بأقرب الاشیاء» برای ابوشاکر دیصانی (دهری معروف) در اولین روایت آن آورده است.۲

1.. کلینی، الکافی،ج۱، ص۷۳.

2.. صدوق، التوحید، ص۲۹۲.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1259
صفحه از 312
پرینت  ارسال به