ایشان نتیجه چنین رویکردی را جمع میان قول به تشبیه و تعطیل و گرفتاری در هر دو محذور میداند.۱
ه - الگوی اسم پژوهی: نفی مجمل و اثبات مفصل
ابن تیمیه ضمن پذیرش تلویحی تأویل، به طرح روایت معروف ابن عباس در وجوه تفسیر میپردازد.
ایشان در ادامه مباحث به سه اطلاق از تأویل اشاره میکند:
صرف اللفظ عن احتمال الراجح الی احتمال المرجوح لدلیل یقترن به؛
تفسیر؛
الحقیقة التی یؤول الیها الکلام.
او ضمن ترجیح معنای سوم، عدم توجه به این مهم را لغزشگاهی بزرگ معرفی میکند.۲
و - الگوی صفات سمعی - عقلی نه عقلی - سمعی
ابن تیمیه معتقد به تقدیم مطلق نقل بر عقل است. به نظر میرسد حجیت مطلق خبر واحد نزد او تأثیر بسزایی در تعارض عقل و نقل در اندیشه وی گذاشته است. «إذا تعارض العقل و النقل قدّم النقل لأن العمل بهما معاً فیه جمع بین النقیضین و عدم العمل بهما معاً رفع للنقیضین».۳ او شرع را معارض معقولات نمیداند بلکه مصادیق مخالفت را از مجهولات میداند، ایشان حتی رؤیت را قابل اثبات با عقل میداند.۴