وسیله صور همه اشیاء و حتی مسمای این اسماء را بنگرد. ۱
این نکته در بیان ملاهادی سبزواری با بیانی عرفانی مشاهده میشود؛ به باور ایشان بالاترین مرتبه فیض اقدس در انسان کامل محقق میشود که از بالاترین مراتب وجودی بهرهمند است. وی ضمن تقسیم مراتب وجود به شش مرتبه معتقد است مرتبه ششم کون جامع است. وی مینویسد:
مرتبه کون جامع کل و «حضرة الخلیفة» و «مرآة الحضرة الالهیة» و «مجلی المرتبة الواحدیة» زیرا که مظهر ذات به جمیع اسماء حسنی «انسان کامل» است (وَ عَلَّمَ ءَادَمَ ٱلْأَسْمَاءَ كُلَّهَا). و گاه او را «مرآت حضرتین» گویند، أعنی حضرتی «الوجوب» و «الامکان» و گاه «مستوی الاسم الاعظم».۲
از آنجا که در این اندیشه، انسان کامل به عنوان کون جامع معرفی میشود، سلوک انسان کامل باعث میشود که او پس از مظهر شدن برای اسمای ظاهر، مظهر اسمای باطن نیز شود؛ به این ترتیب مظهر کامل و مرآت تام برای ظهور جمیع کمالات از غیب به حقیقت انسان کامل متحقق میشود.۳ این عبارات نشان میدهد در منظومه عرفانی تمام اسمای لفظی به اسم تکوینی و انسان کامل برمیگردد.
جدای از مصداق اسم مستأثر، نسبت این اسم با ذات خداوند و میزان بهرهمندی از آن بحث دیگری در میان عرفاست.
قونوی اسم مستأثر را ذات احدی مطلق و بدون تعین میداند و اطلاق اسم بر آن را به نوعی مسامحه قلمداد میکند. فناری برای اسم مستأثر همانند سایر اسماء، اثری قائل است که آن نیز مستأثر بوده و سرّ وجودی است که غیر از