اندیشه در غایت سلوک، اسمای ۹۹ گانه پروردگار اوصاف بنده سالک میشود.۱
اسم مستأثر
یکی از نشانههای پیگیری قول به حدوث اسماء یا مخالفت با آن، پیجویی اسم مستأثر در اصطلاح عرفانی است. در اندیشه گروهی از عرفا این اسم حتی بر پیامبر صلی الله علیه و اله هم مخفی است و همین اسماء محط استدلال در الهی بودن امر امامت و لزوم مأذون بودن در حیطه احکام پیامبر صلی الله علیه و اله قرار گرفته است.۲
با این حال در تعریف اسم (یا اسمای) مستأثر گفته شده: «اسمای مستأثر حالی از نفس ذات الهی است و هرکه بر آن آگاهی یابد به همان میزان بر ذات آگاهی یافته است. این اطلاع و آگاهی تنها با فناء در احدیت حاصل میشود چه آنکه مظاهر اسماء در بالاترین مرات فیض اقدس جای دارد و رسیدن به آن مستلزم فناء حالی یا مقامی در ذات است».۳ طبق این تعریف علم و آگاهی نسبت به ذات الهی بر حسب ظرفیت انسانها امکان پذیر است.
از آنجا که بالاترین مرتبه مظاهر اسماء نیز در انسان کامل محقق میشود، این آگاهی در انسان کامل به حد اعلای خود میرسد؛ انسان کامل در اندیشه عرفانی به آینه و کارکرد آن تشبیه شده است. ملاصدرا معتقد است که عبودیت و توحید آنچنان زنگارهای وجود انسان کامل را از بین برده که او را محاذی حق قرار میدهد و اوست که میتواند، آینه تمام نمای حق باشد، با این توضیح وی خلیفة اللّٰه را مظهر و مجلای اسمای الهی میداند بهگونهای که میتواند با همین