21
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

فصل اول: کلیات

بحث حدوث در حوزه وجود شناختی اسماء مطرح می‏شود. معناشناسی اسماء و صفات حوزه دیگری است که خود در دو بخش معرفت اسماء و صفات و جایگاه آن در معرفت خداوند بحث می‏شود.۱ بر اساس روایت توحیدی امام صادق علیه السلام جایگاه ویژه اسماء و صفات در معرفت توحیدی در الگوی «إن معرفة عين الشاهد قبل صفته و معرفة صفة الغائب قبل عينه»۲ تعریف می‏شود که در کنار روش فطری، عقلی و شهودی، طرح اسماء و صفات الهی به عنوان یکی از متدهای معرفت توحیدی در اندیشه‏های گوناگون نیز دیده می‏شود.۳ معرفت به واسطه اسماء و صفات درکنار معرفت فطری توحیدی از نظر قوت استدلال و اقناع، پرنفوذتر از معرفت شهودی و عقلی بوده و در میان این روش‏ها، عمومی‏تر است؛ حتی با وجود معرفت فطری نیز، اسماء و صفات

1.. حوزه‏های گوناگون مباحث مرتبط با اسماء وصفات در مقاله «اسماء و صفات الهی» بیان شده است. نک: دانشنامه امام علی، ص۶۵ - ۱۲۶.

2.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۳۲۸.

3.. برای آگاهی از مبادی چهارگانه طرح شده در قرآن و روایات شیعه نک: ری شهری، موسوعة العقائد الاسلامیة، ج۳، الفصل الثالث، ص۴۵ به بعد.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
20

به‏ویژه مدیر محترم این گروه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالقانی که در جلسات متعددی به بحث و نقد این اثر پرداختند.

نظرها و انتقادهای صاحب‏نظران، موجب خرسندی و امتنان این جانب خواهد شد.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1147
صفحه از 312
پرینت  ارسال به