اعداد و حروف تأکید دارد؛ علاوه بر این حالات خاص مانند طهارت و صوم و آداب خاص نزد او بر تأثیر میافزاید.۱ او معتقد است اولیای الهی در علم اسماء سه ویژگی دارند:
۱. با تأیید و الهام معانی از اسماء ۹۹ گانه حقایقی فهمیدهاند که دیگران با نظر و برهان نمی فهمند؛
۲. اسماء ورای این ۹۹ اسم ظاهر را فهمیدهاند؛
۳. اسم اعظم را شناختهاند.
به باور وی این سه مرحله مترتب بر یکدیگر بوده ویکی پس از دیگری برای اولیاء حاصل میشود.۲
در نظام فلسفی - عرفانی شیعه تعبیر به حدوث یافت نمیشود، تنها ملاصدرا روایت معروف حدوث الاسماء را صحیح و معتبر دانسته است. اما میتوان به تعبیری دست یافت که به نحوی مرتبط تلقی میشود. از سوی دیگر، به نظر میرسد لایه دیگری از بحث اسماء در اندیشه ملاصدرا با قرار دادن اسماء در زمره «محمولاتی عقلی» رقم میخورد؛ این محمولات نه متعلق جعل و نه متعلق لاجعل قرار نمیگیرند، بلکه به مثابه همان اشعه نور هستند.۳
ملاصدرا در رسالة الحدوث معتقد است بر اساس آیه شریفه (وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا)۴ عقول فعاله در اصطلاح جمهور فلاسفه، با صور علمیه قائم به ذات،