197
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

شاید بتوان ادعا کرد، اتفاق نظر امامیه در نفی زیادت است و نفی صفات یکی از تبعات آن به حساب می‏آید. از سوی دیگر اندیشه حدوث نیز با اصل پذیرفته شده غیریت، قابل جمع بوده و منافاتی با نفی زیادت ندارد.

ب - نفی و حدوث ملازم با نیابت

معتزله در نوع رابطه میان صفات و ذات و تفسیر اسمای الهی نظرات متعددی دارند؛ گرچه به همه ایشان قول اثبات صفات نسبت داده شده است اما طیفی از اقوال از اثبات صفات و نفی صفت مضاد تا تفسیر صفات بر پایه متعلق و فائده مترتب بر صفات و نیز تفسیر تنزیهی و سرانجام تعطیل صفات در میان ایشان قابل پیگیری است.

«ضرار» صفات را تنزیهی معنا می‏کند و معنای عالم را «لیس بجاهل» می‏داند؛۱ باور شهرستانی بر آن است که او به همراه نجار، تعبیر سلبی از صفات ثبوتی را به کلام اسلامی وارده کرده‏اند.۲

«نظام» با تفاوتی اندک، اثبات ذات و نفی جهل از آن را - که از آن به «ایجاب التسمیة و نفی التضاد» یاد می‏کند۳ - معنای عالم می‏داند که گویا بر ذاتی بودن این صفت نیز اشاره دارد؛ او همچنین مساوی بودن عالم با لیس بجاهل را نیز برنمی‏تابد؛ و اختلاف میان صفات را نیز موجب اختلافی در ذات نمی‏بیند و تفاوت میان صفات متعدد را به واسطه آنچه از ذات نفی می‏شود، می‏داند.

گروه دیگری از معتزله مانند «معمر» تفاوت میان متعلقات صفات را موجب اختلاف صفات و تفسیر آن می‏شمرند و در نهایت گروهی نیز اختلاف در فوائد

1.. شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۰۲.

2.. شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۴۲.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ۱۸۷.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
196

روایت معروف ذعلب در باب «جوامع التوحید» کتاب کافی۱ نیز اثبات و وجود و استحقاق صفاتی همچون لطافت و کبریاء و عظمت را تمام می‏داند اما در عین حال توصیف خداوند به آن را - به جهت اختلاط توصیفات انسانی با ادنی جهات امکانی و در نهایت رسوخ تشبیه در این چنین توصیفاتی - ناممکن می‏خواند. بر همین اساس برخی بزرگان مدرسه معارفی خراسان نفی صفات را به نفی توصیف حمل کرده‏اند.۲

پیوند نفی و حدوث با قاعده مهم غیریت و تفسیر این دو در کنار هم، دو برداشت متفاوت در پی داشته است. از نگاه اشعری، بغدادیان از اصحاب امامیه قائل به عینیت بوده و در نقطه مقابل، حدوث صفاتی مانند علم را برنمی‏تابیدند.۳ درحالی که برخی نفی صفات را ملازم با غیریت دانسته و آن را مقابل عینیت تصویر کرده‏اند؛ عینیت نیز به معنای عدم نیاز به مصداق و مصحح برای انتزاع معنا شده و در خارج چیزی جز ذات وجود ندارد.۴ محقق دوانی نیز ضمن آنکه عینیت را به جمهور متکلمان نسبت می‏دهد، محصول کلمات ایشان در بیان مبدأ بودن ذات برای انکشاف صفات را نفی صفات و اثبات ثمرات و نتایج آن می‏داند.۵

علاوه بر فلاسفه و گروهی از متکلمان، سید علی خان مدنی به صراحت از عینیت دفاع کرده و با استدلال به لزوم غیریت بر نفی صفات مخالفت نموده است.۶

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۳۹ و ۱۴۱.

2.. ملکی میانجی، توحید الامامیة، ص۷۵.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۹.

4.. قزوینی، الشافی فی شرح الکافی، ج۲، ص۳۸۱.

5.. مجلسی، مرآة العقول، ج۲، ص۱۴.

6.. کبیر مدنی، ریاض السالکین، ج۱، ص۳۹۸.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1373
صفحه از 312
پرینت  ارسال به