193
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

انطواء اسماء یاد می‏کند.۱ از منظر عرفانی نیز، دسترسی به این مرتبه به میزان بهره‏مندی از نور محمدی صلی الله علیه و اله است.۲

ابن میمون نیز ضرورت قول به نفی صفات را با استناد به لزوم غیریت تمام می‏کند،۳ گفتنی است وی همه اسمای الهی (به غیر از یهوه) را مشتق از افعال می‏داند و همگی پس از حدوث عالم پدید آمده است.۴

رابطه میان نفی صفات و عینیت

سؤال مهمی که پس از طرح نفی صفات ملازم با رد زیادت مطرح است، نسبت میان این قول و مجموعه‏ای از روایات است که مشیر به عینیت صفات است. به نظر می‏رسد تبیین دقیق این مفاهیم نشان می‏دهد آن سوی دیگر تحلیل عدم زیادت صفات بر ذات، جمع میان عینیت و غیریت است.

شاهد این مدعا روایتی است که شیخ طوسی در مصباح المتهجد از امام کاظم علیه السلام نقل کرده است؛ آن حضرت از توفیق توحید در سایه اهل بیت علیهم السلام سخن گفته و از جمله اعتقاداتی که موفق به آن شده ایم را این‏گونه بیان می‏فرماید: «و نفی الصفات أن تحلک و العلم أن یحیط بک».۵

پس نفی صفات با عینیت، آن‏گاه معارض است که به معنای حلول گرفته شود و علم آن‏گاه تفسیر حقیقی شده که - با تمثیل بشری - محیط به ذات خداوند نباشد و غیر آن معنا بشود. تلاش برای حل این مشکل در بسیاری

1.. قاضی سعید قمی، شرح توحید الصدوق، ج۳، ص۱۸۸.

2.. فناری، مصباح الانس، ۲۴. عبارت وی این چنین است: «و من حیث حضرة احدیة جمع الجمع للکل متوحدة العین بطن سابع و لاینفتح شمه منه إلا لصاحب الارث المحمدی فإنه له خاصة».

3.. ابن میمون، دلالة الحائرین، ص۱۱۶ - ۱۱۸.

4.. همان، ص۱۵۱.

5.. طوسی، مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۶۶.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
192

تثنیه دقیقاً به معنای بینونت باشد یا بتوان با دقت لغوی تفاوتی میان آن دو قائل شد، بحث مفصلی است که از حوصله این نوشته خارج است.

نکته پایانی آنکه برخی نسخ توحید به جای «منها»، «فیها» و «بها» آورده‏اند.۱

نمونه دوم

تعامل قائلان به محوریت نفی صفات در روایات با عبارت «إن اللّٰه خلو من خلقه»۲ نیز به همین قرار است و خلو را به صفات زائده موجود تفسیر کرده‏اند.۳ علامه مجلسی ضمن نقل خطبه معروف امام رضا علیه السلام در شرح عبارت «کل معروف بنفسه مصنوع و کل قائم فی سواه معلول» میان شناخت کنه یک چیز و مصنوع بودن آن رابطه استدلالی برقرار می‏کند و از همین جا از غیر مخلوق بودن خداوند امکان ناپذیری شناخت کنه او را نتیجه می‏گیرد.

پس از این توضیح، اشاره به باور علامه مجلسی در مورد این روایت شایسته است، وی گرچه صفات را خارج از ذات و متأخر از آن می‏داند اما در عین حال ملاکات صفات - حتی صفات فعل - را در ذات موجود می‏داند؛۴ جمع میان این دو فراز، اندیشه علامه مجلسی را نشان می‏دهد؛ او صفات را دارای حقایق و ملاکاتی می‏داند که در ذات وجود دارند اما در عین حال این مرتبه از اسماء قابل شناخت نیست بلکه هنگامی که پا به عرصه مخلوقی می‏گذارند قابل دریافت و ارتباط می‏شوند.

قاضی سعید، از مرحله نخست (حقایق موجود در ذات) به مرتبه احدیت و

1.. صدوق، التوحید، ص۵۷.

2.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۸۲ و ۸۳.

3.. مجلسی، بحار الانوار، ج۳، ص۲۶۳.

4.. همان، ج۵۴، ص۶۷.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1190
صفحه از 312
پرینت  ارسال به