مسئله حدوث را، ذیل آیاتی همچون (وَ إِذِ ٱبْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ)۱ و (لِنَعْلَمَ مَن یتَّبِعُ ٱلرَّسُولَ)۲ مطرح کردهاند. این آیات در کنار آیاتی همچون (أَنزَلَهُ بِعِلْمِهِ)۳ میتوانند نقطه آغاز توجه به نوعی تفاوت میان اسماء و تقسیم آن باشد، گرچه توجیهات و تأویلات پیرامون این آیات نشان میدهد تفکیک میان علم ذاتی، و علم فعلی برای بسیاری روشن نبوده، و به جهت منحصر دانستن علم الهی در علم ذاتی حدوث علم برای خداوند جایز شمرده نشده است؛ اما در کلمات دانشمندان اسلامی تقسیمات متعددی برای اسماء و صفات الهی مشاهده میشود؛ این تقسیمات در چند گروه۴ اصلی قابل طرح است.
ابومنصور ماتریدی (متوفای ۳۳۳ه.ق) اسمای الهی را به سه دسته تقسیم میکند:
دسته اول: گروهی از اسماء که به تسمیه ما بندگان بر خدا برمیگردد و روشن است که این اسماء غیر از خداست، وی بر این باور است که هر یک از این اسماء به واسطه برداشت مخلوقی ما به خداوند نسبت داده میشود، وی رحمت، قدرت و علم را مثالهای این دسته بیان میکند.
دسته دوم: اسمائی هستند که به ذات رجوع میکنند و مخلوقات از فهم حقیقت معنای آن - مگر به عنایت الهی - عاجز هستند؛ این اسماء از حیطه الفاظ برترند و در هر زبانی به گونهای از آن تعبیر میشود، ماتریدی اسمائی مانند اللّٰه، واحد، رحمن، قدیم و معبود را در زمره این اسماء میآورد.
دسته سوم: آنهایی هستند که از صفات مشتق میشوند مثل عالم قادر و... .۵