165
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

احاطه بودن - را ناکافی می‏داند.۱

فیض کاشانی در کتاب الوافی در تعریف اسم هم به لفظ و هم به حقیقت عینی موجود توجه داشته است: «الاسم ما دل على الذات الموصوفة بصفة معينة سواء كان لفظا أو حقيقة من الحقائق الموجودة في الأعيان‏».۲ نقطه مشترک میان این دوگونه، دلالت‏گری است؛ و اینکه مخلوقات اسماء اللّٰه معرفی شده‏اند به این اعتبار است که آیه‏ای از آیات الهی و دال بر وحدانیت خدایند. در بیان دانشمندان مسلمان لااقل می‏توان به دو گروه از اقوال در مراد از اسم دست یافت:

الف - اقوال ناظر به حقیقت اسم

نقطه مشترک میان این اقوال را در فراتر از لفظ دانستن اسم می‏توان یافت، در این میان مطلق نشانه دانستن اسم و معنای کلی شمردن آن از پشتوانه استدلالی نیز برخوردار است.

ملاصدرا و علامه طباطبایی در بسیاری از آثارشان، قونوی در اعجاز البیان، فیض کاشانی در الصافی و علامه شعرانی در حاشیه بر شرح مولی صالح، اسم را دارای الفاظ و حقایقی می‏دانند و از الفاظ اسماء تعبیر به «اسم الاسم» نموده‏اند.۳

ملاصدرا۴ مراد از اسم را معنای کلی مثل مفهوم عالم و قادر می‏داند؛ همچنین او نسبت میان اسم و صفت را مانند عرضی و عرض توضیح می‏دهد و

1.. تهانوی، کشاف اصطلاحات العلوم، ص۱۷۹۴ - ۱۸۰۰.

2.. فیض کاشانی، الوافی، ج۱، ص۴۶۴.

3.. ملاصدرا، شرح اصول الکافی، ج۳، ص۷۹؛ ملاصدرا، تفسیر القرآن الکریم، ج۱، ص۳۳؛ طباطبایی، المیزان، ج۱، ص۱۷؛ طباطبایی، الرسائل التوحیدیة، ص۴۸؛ قونوی، اعجاز البیان، ص۹۸؛ فیض کاشانی، الصافی، ج۱، ص۱۱۲؛ مازندرانی، شرح الکافی، ج۳، ص۳۷۰.

4.. این قول منحصر در ملاصدرا و مکتب فکری او نیست و از ایشان به عنوان نماینده تفکر عرفانی فلسفی نام برده شده است.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
164

اشاعره مطالعه خواهیم نمود، و سرانجام نظر دانشمندان شیعه و رهیافت‏ها و دریافت‏های روایی ایشان را بررسی می‏کنیم.

۱. مبانی اقوال اندیشمندان مسلمان در حدوث و کارکرد اسماء

آرای کلامی در بستر مبانی و اصول پذیرفته شده نزد هر یک از عالمان مسلمان مطرح شده است، پی‏جویی آرای اندیشمندان مسلمان در حدوث و کارکرد اسمای الهی نشان می‏دهد این آراء برآمده از مبانی چند لایه و در هم تنیده‏ای است که به نوبه خود دشواری‏هایی در جستجوی از اقوال ایجاد کرده است؛ به نظر می‏رسد رأی نهایی در هر یک از این مبانی بر قضاوت نهایی در مسئله حدوث اسماء نیز تأثیر مستقیم دارد. به منظور واکاری دقیق و علمی این آراء ابتدا به اقوال متعدد در مراد از اسم خواهیم پرداخت و سپس به تقسیمات اسماء و رابطه اسم و مسمی و تسمیه به عنوان یکی از لایه‏های مهم کشف آراء و زمینه‏های آن اشاره می‏کنیم، در پایان به قرائت‏های متفاوت از نظریه‏های معروف نفی و حدوث صفات به عنوان زیر بنای اقوال خواهیم پرداخت و لوازمات قول به هر یک از این مبانی را بیان خواهیم کرد.

مراد از اسم

اسماء در یک تقسیم کلی به لفظی و تکوینی تقسیم می‏شوند؛ بحث اسم لفظی پیش از آنکه با حدوث و قدم مرتبط باشد، با وضع پیوند می‏خورد، وضع لفظی نزد زبان شناسان به معنای «تعیین موضوع برای دلالت بر موضوع له» است. به باور تهانوی وضع در اسم فاعل، نوعی است و در همه مصادیق اشتراک در معنا ملاحظه شده است؛ بدین ترتیب استثناء از این قاعده دلیل می‏خواهد. وی همه ادله‏ای که برای استثناء این اصل در صفات الهی بیان شده - از جمله مستلزم

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1116
صفحه از 312
پرینت  ارسال به