علیرغم تأثیر و نفوذ قطعی اسم اعظم، دایره بهرهمندی از آن به بندگان خاص محدود شده است.
ج - استقرار آسمانها و زمین
یکی از آثار دعای به اسم الهی، برقراری و استقرار آسمانها و زمین و حفظ نسبت میان آنهاست. اگرچه شاید بتوان گفت این اثر با جریان عام اسم الهی در عالم رابطه عام و خاص دارد، و استقرار آسمانها و زمین اخص از جریان اسم تام الهی در عالم است، لکن گوناگونی تأثیر این اسم در اجزاء مختلف عالم مانند روز، شب، کوه، زمین و... مطالعه مستقل آن را توجیه میکند.
در این ادعیه سخن از این نکته مهم است که عظمت اسم اعظم الهی به قدری است که بر هر شکوه و ابهتی، اعم از آسمانها، زمین و کوهها غالب است و همه این مظاهر در برابر عظمت این نام خاضع و خاکسار خواهند شد؛ هیچ آسمان و زمینی در مقابل دعای به این اسم تاب مقاومت ندارد،۱ و نور همه آنها از این اسم گرفته شده است؛۲ آسمان و زمین به واسطه آن استقرار یافتهاند؛۳ در حقیقت گستره عظمت اسم اعظم فائق بر همه مخلوقات و محیط بر ملکوت آسمانها و زمین تصویر شده است.۴
۲ - ۱۰. آثار مترتب بر سایر اسماء
در مطالعه روایات و ادعیه، آثار دیگر اسمای الهی - به جز اسم اعظم - به دو
1.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۵۸۲. میر داماد در تفسیر این بخش از روایت معتقد است تأویل عبارت این گونه است «باسمک الذی اذا دعیت لا تقوم له سماء و...». نک: مجلسی، مرآة العقول، ج۱۲، ص۴۵۵. این گونه تفسیر و تقدیر در عبارت نشان میدهد تأثیر مستقیم و استقلالی اسماء الهی توسط ایشان پذیرفته نبوده است و بر نقش ابزاری دعا تکیه داشته است.
2.. طوسی، مصباح المتهجد، ج۱، ص۲۲۸.
3.. همان، ص۶۹ و ۳۰۶.
4.. طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۹۱.