137
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

التي خضع لها كل شي‏ء و بجبروتك التي غلبت كل شي‏ء و بعلمك الذی‏ أحاط بكل شیء».۱ به جز فراز اول که امتیاز خاصی در یکی از اسمای الهی را گزارش می‏کند، سایر فرازهای این دعای مأثور از انفعال عالم در برابر صفات الهی سخن به میان آورده است.

سؤال مهمی که پس از پذیرش ابزاری بودن اسماء و کاربرد آن در دعا و نفوذ و سیطره در مخلوقات به ذهن می‏آید، آن است که حیطه این نفوذ و جریان و میزان تأثیر اسمای الهی در پیدایش و تکوین موجودات به چه‏اندازه است؟ رابطه این نفوذ با نفوذ مشیت و امر الهی در تمام عالم چه نسبتی می‏تواند داشته باشد؟ نقش هر یک از عناصر تأثیرگذار در این مسئله (دعا، اسماء الهی، اراده و مشیت و...) به چه میزان است و تأثیر مطلوب در نهایت به کدام‏یک نسبت داده می‏شود؟ پاسخ به این پرسش‏ها به تبیین کارکردهای اسماء الهی در ادعیه کمک می‏کند.

۱۰. تقسیم بندی اسماء و آثار

اولین گام در جستجوی پاسخی صحیح و عمیق از سؤالات پیش‏رو، توجه به تقسیمات اسماء و نیز آثار آن است. در روایات، گاهی واژه «الاسم» آمده که به نظر می‏رسد منصرف به اسم اعظم است وگاهی یکی از اسماء مطرح شده است. به نظر می‏رسد نباید تردیدی در فرق‏گذاری اساسی میان اسم اعظم و سایر اسماء در ذهن وجود داشته باشد، چه آنکه این اسم۲ برای کارکردهای

1.. کلینی، الکافی، ج۴، ص۷۲، ح۳. عباراتی شبیه به همین در دعای عافیت در صحیحه سعد بن سعد اشعری از امام رضا علیه السلام نیز نقل شده است. نک: طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۹۵، ح۲۵۷.

2.. تذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه گرچه از اسم اعظم با لفظ مفرد یاد می‏شود اما این انگاره که این اسم دارای اجزاء متعددی است که آثار هر بخش جداگانه مترتب می‏شود نیز مطرح شده است. تفصیل این بحث در ادامه خواهد آمد.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
136

و له عز و جل نعوت و صفات، فالصفات له و أسماؤها جارية على المخلوقين مثل السميع و البصير و الرءوف و الرحيم و أشباه ذلك و النعوت نعوت الذات لاتليق إلا باللّٰه تبارك و تعالی و اللّٰه نور لاظلام فيه و حی لاموت له و عالم لاجهل فيه و صمد لامدخل فيه ربنا نوری الذات حی الذات عالم الذات صمدی الذات».۱ در کنار هم قرار گرفتن بحث‏های متنوع توحیدی که گاهی تفسیرهای مقابل یکدیگر از آن ارائه می‏شود، امتیاز برجسته این روایت به حساب می‏آید. در این روایت از جریان اسمای الهی در مخلوقین سخن به میان آمده و از سوی دیگر هیچ یک از صفات مخلوقات را برای خداوند ثابت نمی‏داند؛ همچنین جریان اسمای الهی در همه مخلوقات و اختصاص انحصاری نعوت ذاتی خداوند به همراه تفسیر ایجابی و اثبات حد اعلای این اسماء در کنار یکدیگر چینش منحصر به فردی را می‏رساند. طبق این بیان، ضمن تأکید بر غیریت میان صفات و اسماء خداوند با صفات و اسمای بشری، بر تفاوت میان اسم و صفت و مرتبه میان آن دو نیز تأکید شده است.

در ادعیه متعددی نیز سخن از جریان و نفوذ برخی اسمای الهی در همه اشیاء به میان آمده است.۲ صحیحه علی بن رئاب از امام کاظم علیه السلام رحمت، عزت، عظمت، قوت، جبروت و علم را صفاتی الهی معرفی می‏کند که همه اشیاء در برابر آن مغلوب و متواضعند و همه آنها را دربرگرفته است. «اللهم إني أسألك باسمك الذي دان له كل شي‏ء و برحمتك التي‏ وسعت كل شي‏ء و بعزتك التي قهرت بها كل شي‏ء و بعظمتك التي تواضع لها كل شي‏ء و بقوتك

1.. صدوق، التوحید، باب صفات الذات و الفعل، ص۱۴۰، ح۴.

2.. ملاحظه روایات و ادعیه نشان می‏دهد، سخن از نفوذ امر، اراده، مشیت، علم و قدرت خداوند در همه اشیاء به میان آمده است. نک: صدوق، التوحید، ص۱۹۲؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۵۲۳؛ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۵۱۱؛ طوسی، مصباح المتهجد، ج۱، ص۱۳۸ و ج۲، ص۷۶۱.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1332
صفحه از 312
پرینت  ارسال به