«الدعاء و ضده الاستنکاف».۱ این خود از لزوم پیوند و ارتباطی خاص میان دعا کننده و دعا شونده حکایت دارد که اجابت نیز به آن منوط است.
در این نوشته بر اساس مهمترین منابع ادعیه شیعه تا دوره شیخ طوسی۲ و با تأکید بر ادعیه مأثور ذکر شده در منابع مهم حدیثی به بررسی کارکردهای اسمای الهی در ادعیه میپردازیم و در پایان روایات اهل سنت در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطالعه مجموعی ادعیه نشان میدهد سه محور در خواندن اسمای الهی پیگیری شده است:
ابزاری بودن اسماء؛
توصیف خداوند به برخی اسماء و طلب آن برای خویش؛
جریان اسمای الهی در مخلوقات.
امام سجاد علیه السلام در دعای شانزدهم صحیفه سجادیه، وصف رحمت و عفو را که خداوند بر خویش قرار داده، دستمایه طلب رحمت و عفو در دعا قرا میدهد: «أنت الذی وصفت نفسك بالرحمة، فصل على محمد و آله، و ارحمنی، و أنت الذی سميت نفسك بالعفو فاعف عنی».۳ نیز امام صادق علیه السلام در دعای بعد نوافل مغرب، از رضایت الهی از خوانده شدن به اسماء سخن گفته که اجابت بندگان در صورت دعای به آن را محور دعای خویش قرار داده