بر اساس رهیافت قرآنی، اسمای لفظی دو کارکرد مهم دارند؛ این دو کارکرد، از جعل اسماء برای تسبیح و دعا به عنوان ابزار اصلی ارتباط میان خدا و بندگان حکایت میکند. روایات نیز از حدوث اسماء و پیدایش آن برای تحقق این دو کارکرد سخن به میان آوردهاند.
ادعیه به عنوان یکی از منابع اصلی معرفتی نزد شیعه، جایگاه عمده و اصلی دیگری برای اسمای الهی است و دعا را میتوان منصه ظهور کارکرد نیایشی اسمای الهی دانست که در قرآن و روایات برآن تأکید شده است. حدوث اسماء و زنجیره شکلگیری اسمای الهی نیز - البته متفاوت از آنچه در روایت «حدوث الاسماء» مطرح شده بود - در ادعیه قابل پیجویی است.۱ ویژگی خاص دعا - به ویژه ادعیه مأثور - مطالعه جداگانه ادعیه در موضوع اسماء و صفات الهی را توجیه میکند. در توضیح این نکته میتوان گفت، گرچه این نوشته در صدد معرفی ویژگیهای خاص دعا نیست ولی حداقل این نکته پذیرفته شده است که در دعا به جهت ملاحظه بیواسطه مقام عبد و پروردگار و تعلیم اصول نیایش به مخاطبان بر اساس استعداد هر یک، سطحی عمیق و خاص از معارف مطرح میشود. پیوند دعا با پذیرش قلبی محور دیگری است که اهمیت خاص دعا را برجسته میسازد. در حدیث معروف جنود عقل و جهل نقطه مقابل دعا، امتناع و دوریگزیدن از چیزی قرار داده شده است: