129
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

ٱسْمُ ٱللَّهِ عَلَیهِ)۱ شاهد بر وجود این اثر هستند؛ این مرتبه از اثر بخشی به الفاظ مورد انکار هیچ گروهی واقع نشده است.

ممکن است از تأثیر، نقش اسمای لفظی در عالم به عنوان واسطه در خلق عالم اراده شود، بی‏شک اگر مقصود از تأثیر در آفرینش به معنای تفویض در خلق باشد، یکی از نقاطی است که آیات و روایات موضع قاطعی در رد آن گرفته‏اند. البته جریان علم، رحمت و قدرت الهی در همه عالم و موجودات به عنوان یک کارکرد عام پذیرفتنی است. اگر سخن از تأثیر، جریان علم و رحمت در همه موجودات باشد، این همان تأثیر ذات خداوند است که به بعضی از اوصافش اخذ شده است، و این چیزی جز تأثیر بی واسطه خداوند در همه عالم و صحت انتساب خلق و دوام رزقشان به صورت مستقیم به او نیست؛ هر عامل دیگری نیز در طول این تأثیر قرار می‏گیرد.

این دیدگاه با رأی متصوفه که انسان و سایر موجودات، متعلَق اسماء قرار می‏گیرند تفاوت روشنی دارد تحلیل جامع آن است که بنده، نقش دعا کننده را بر عهده دارد و اجابت خداوند او را قابل می‏گرداند؛ اسم نیز واسطه مورد رضایت خداوند در فرآیند تحقق اثر است، در حقیقت انتساب به اسماء در سلسله طولی پذیرفتنی است و اسماء به عنوان کارگزاران فعل الهی هستند.

آیاتی که بر نقش مستقیم و بدون واسطه ذات خداوند در خلقت و تقدیر امور عالم دلالت دارد، به گونه‏ای است که هر رقیب، معارض و شریکی را به کلی نفی می‏کند. به عنوان نمونه به سه آیه ذیل اشاره می‏کنیم:

در آیه سیزده سوره جاثیه سخن از شرافت انسان و بهره‏مندی او از همه مزایای عالم خلقت است (وَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِى ٱلسَّمَاوَاتِ وَ مَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِیعًا مِّنْهُ إِنَّ فِى

1.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۱۸.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
128

اسماء است و مسئله‏ای فراتر حوزه الفاظ مقصود آن‏هاست.

طبق آنچه گفته شد مقصود از حدوث اسماء، جعل آن به عنوان ابزار انتساب اسماء به خداوند و ارتباط بندگان با خداست و مراد از اینکه خدا بود و هیچ چیزی از جمله مخلوقات و حتی اسماء وجود نداشت، ثبوت استحقاق خداوند نسبت به آن اسماء و البته عدم جعل به عنوان ابزار دعا و تسبیح برای بندگان است.

۲ - ۸. تأثیر تکوینی اسماء در عالم

گاهی از تأثیر، وساطت در خلق اراده می‏شود و گاهی نگاه ابزاری در تحقق اراده الهی در عالم مد نظر است.

اینکه بر زبان آوردن نام خدا - و یا حتی کلمات دیگری - در زندگی انسان و اعمال او تأثیر دارد جای هیچ شبهه‏ای نیست؛ در تحلیل این تأثیر می‏توان از نفوذ سه عنصر اسم، داعی و مدعو و میزان تأثیرگذاری هر یک سخن گفت. شاید نمونه روشن تأثیر تکوینی در عالم در آیه چهل سوره مبارکه النمل گزارش شده است؛ منابع روایی در تفسیر این آیه، علم آصف برخیا را برگرفته از اسم اعظم و تأثیر آن معرفی کرده‏اند.۱

علاوه بر این، گزارش‏های قرآنی نشان می‏دهد بخشش گناهان آدم و بنی اسرائیل و حکم حلیت هنگام ذبح از جمله این آثار است. سه آیه (فَتَلَقَّىٰ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیهِ)۲، (وَقُولُوا حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَایاكُمْ)۳ و (فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ

1.. نک: صفار، بصائر الدرجات، ص۲۰۹. در روایات گوناگونی نیز میزان علم او با ائمه علیهم السلام مقایسه شده و به قطره‏ای در مقابل دریا تشبیه شده است. نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۲۹ و ۲۵۷.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۳۷.

3.. سورۀ بقره، آیۀ ۵۸. آیۀ ۱۶۱ سورۀ اعراف نیز شبیه همین اثر را بیان می‏کند با این تفاوت که بر زبان آوردن واژه «حطة» را به همراه سجده موجب مغفرت الهی دانسته است. (وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هَذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُوا حِطَّةٌ وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ).

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1195
صفحه از 312
پرینت  ارسال به