ثبوت اسماء و صفات در عین ثبات و تغییرناپذیری ذات، غیریت اسماء و ذات و نیز ابزاری بودن اسماء تکیه دارد. البته حساسیت بحث نیز تأکید بر حرکت در چهارچوب توحید قرآنی را به دنبال داشته است: «لاتجاوِز ما فی القرآن».۱ سخن از خلق متوجه مقام فعل است، و فعل با اراده صورت میگیرد. اینکه چه نسبتی میان مفهوم مخلوقی اسماء و مفهوم کمالی موجود در ذات وجود دارد و چه نحوه دلالت و ارتباطی میان این دو است، سؤالی است که پاسخ آن را در کارکرد معرفتی اسماء میتوان جستجو کرد.
۸. کارکردهای قرآنی اسمای الهی
پس از اثبات حدوث اسماء، سؤال از چرایی این حدوث مطرح میشود، علاوه بر فلسفه آفرینش عام الهی، سخن از حدوث اسماء و نقش و کارکردهای آن در نظام هستی و مجموعه روابط حاکم بر انسان و جهان، قطعه مهمی از پاسخ به این سؤال را کامل میکند و بیشک مراتب اسماء در آثار و نحوه آن مؤثر هستند. در این بخش به کارکردهای قرآنی اسماء خواهیم پرداخت و پس از آن به کارکردهای روایی اشاره مینماییم.
۱ - ۸. تسبیح، دعا و عبادت
شبکه معنایی که از اسمای حسنای الهی سخن میگوید، ارتباط میان این اسماء و عبادت و تسبیح را روشن میکند. طبق آیات قرآن، مخلوقات برای عبادت و تسبیح ابزاری لازم دارند که اسماء، این نقش را ایفا میکند (فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ ٱلْعَظِیمِ).۲
همچنین دو آیه (وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا ٱلَّذِینَ یلْحِدُونَ فِى أَسْمَائِهِ)۳ و (قُلِ