123
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

توحیدی را دربرگرفته است؛ امام در پاسخ به سؤال عمران که پرسید آیا باور توحیدی به خداوند با حقیقت حاصل می‏شود یا با صفات، به مرتبه و جایگاه متأخر صفات (توصیف) و نقش ابزاری آن اشاره می‏کند و با این بیان به تبیین مفهوم واحد در مورد خداوند می‏‏پردازد.

«قال يا سيدي ألا تخبرني عن اللّٰه عز و جل هل يوحد بحقيقة أو يوحد بوصف؟ قال الرضا علیه السلام: إن اللّٰه المبدئ الواحد الكائن الأول لم يزل واحداً لاشي‏ء معه، فرداً لاثاني معه، لا معلوماً و لا مجهولاً و لا محكماً و لا متشابهاً و لا مذكوراً و لا منسياً. ولا شيئاً يقع عليه اسم شي‏ء من الأشياء غيره، ولا من وقت كان ولا إلى وقت يكون ولا بشي‏ء قام ولا إلى شي‏ء يقوم و لا إلى شي‏ء استند ولا في شي‏ء استكن و ذلك كله قبل الخلق إذ لا شي‏ء غيره و ما أوقعت عليه من الكل فهي صفات محدثة و ترجمة يفهم بها من فهم».

(عمران) گفت: مولای من! آیا توحید خداوند به حقیقت است یا به وصف؟ امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند یکتای واحدِ ازلی همواره یکتا بوده و چیزی با او نبوده است. فردی است که دومی ندارد خواه معلوم، مجهول، محکم، متشابه، مذکور و یا منسی باشد. (در آن زمان) غیر از خداوند بر چیزی دیگری اطلاق شیء نمی‏شود، نه از زمانی آمده و نه به زمانی می‏رود و نه به چیزی استوار گشته و نه به سوی چیزی روان است. نه به چیزی تکیه نموده و نه در چیزی مخفی گشته است؛ و این‏ها همه قبل از خلق است، زمانی‏که چیزی غیر از او نیست و هیچ یک از این امور رخ نداده است، پس این صفات همه محدَث و عباراتی هستند که هر اهل فهمی به واسطه آن بفهمد.

ه‍ - روایت امام باقر علیه السلام در تفسیر (قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ)

صدوق در روایتی از امام باقر علیه السلام تفسیر (قُلْ) در سوره اخلاص را این‏گونه بیان


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
122

از صفاتی که خود را با آن توصیف کرده،۱ عبادت کند و همین‏گونه نیز اعتقاد داشته باشد و در آشکار و نهان بر زبان جاری سازد، پس ایشان از یاران واقعی اصحاب أمير المؤمنين علیه السلام هستند.

صحیحه علی بن رئاب نحوه کارکرد ابزاری اسماء را روشن می‏کند. این روایت که هر چهار راوی آن توثیق مصرح دارند از جمله روایات پرتکرار از اصحاب امام صادق علیه السلاماست.۲ عبارت کلیدی این روایت «و من عبد المعنی بایقاع الاسماء علیه بصفاته التی وصف بها نفسه»۳ است. عبادت باید نسبت به معنا صورت گیرد و ابزار آن اسماء هستند و اسماء در حقایق کمالی ذات (صفات) ریشه دارند. این عبارت در ضمن تبیین خالی از شبهه بودن، نقش کارکردی و ابزاری اسماء، نسبت و رابطه میان اسم و صفت و تقدم صفت بر اسم را نیز نشان می‏دهد. باور به مضامین مطرح در این روایت به قدری مهم انگاشته شده که معتقدان به این اندیشه در زمره اصحاب راستین امام علی علیه السلام معرفی شده‏اند.

د - روایت عمران صابی

گفتگوی توحیدی امام رضا علیه السلام با عمران صابی ابعاد گوناگونی از مباحث

1.. در ترکیب نحوی عبارت «بایقاع الاسماء بصفاته» احتمالاتی مطرح است. مولی صالح «بصفاته» را متعلق به «عبد» و یا حال از فاعل یا مفعول آن و یا حال از اسماء می‏داند. نک: مازندرانی، شرح الکافی، ج۳، ص۱۲۸. به نظر می‏رسد احتمال سوم قوی‏تر باشد. صفات کمالات ذاتی و فعلی خداوند است و اسماء گزارشی از آن و نسخه‏ای است که مرتبه لفظی آن در دسترس قرار داده شده و «ایقاع الاسماء» معنا پیدا می‏کند. ترجمه موجود بر اساس همین ترجیح آورده شده است.

2.. عبارت «و عن غیر واحد» شاهد این مدعاست که اصحاب غیر از علی بن رئاب از جماعتی از اصحاب امام صادق علیه السلام نیز این روایت را شنیده‏اند.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۸۷. عبارتی نزدیک به این در صحیحه هشام نیز وجود دارد، «من عبد المعنی دون الاسم فذاک التوحید» که امتیاز عبارت صحیحه ابن رئاب بر آن روشن است.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1148
صفحه از 312
پرینت  ارسال به