تمثیل وقوع حقیقت عبادت برای ذات خداوند به خوردنی، آشامیدنی، پوشیدنی و سوزاننده، گویای نقش ابزاری اسماء و نیز غیریت آن است. ارتباط و انتقال توجه بشر به حقیقت باری تعالی با استفاده از اسماء، محقق میشود، اما از برقراری این همانی میان اسماء و ذات به شدت منع شده است. تمرکز بر عبادت و اهمیت توحید عبادی و شریک نداشتن هیچ شیء و عاملی در این عمل، خود نشانه تأکید شدید بر غیریت است. همچنین عبارت «لکن اللّٰه معنیً یُدلّ علیه بهذه الاسماء» با تأکید بر غیریت، کارکرد اسماء و وجه دلالی - و نه حکایی - آن را نشان میدهد. این روایت به مثابه اصل، شاه کلید و مستمسک هشام در مناظرات توحیدی دانسته شده که غلبه وی بر همه مخالفان را نتیجه داده است.
ج - صحیحه علی بن رئاب
امام صادق علیه السلام در این گزارش طریق صحیح جریان دادن اسماء بر ذات را تبیین مینماید.
«علي بن إبراهيم عن محمد بن عيسى بن عبيد عن الحسن بن محبوب عن ابن رئاب و عن غير واحد عن أبي عبد الله علیه السلام قال: من عبد اللّٰه بالتوهم فقد كفر و من عبد الاسم دون المعنى فقد كفر و من عبد الاسم و المعنى فقد أشرك و من عبد المعنى بإيقاع الأسماء عليه بصفاته التي وصف بها نفسه فعقد عليه قلبه و نطق به لسانه في سرائره و علانيته فأولئك أصحاب أمير المؤمنين علیه السلامحقاً». امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که خداوند را متوهمانه پرستش کند کافر است و کسی که اسم را و نه معنا را پرستش کند، پس کافر است و کسی که اسم و معنا را (با یکدیگر) بپرستد مشرک است و کسی که معنا را با اطلاق اسمای برگرفته