111
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

کرد درحالی‏که خداوند صوتی با حروف و یا لفظی را ایراد نفرمود» و در صورت اسم مفعول بودن «خدای تعالی از قبیل حروف نیست تا اسم، عین او باشد» خواهد بود.

دقت در عبارت و عنایت به شرایط لحاظ شده در جمله حالیه - لزوم وجود عائد و «واو» در ابتدای جمله حالیه مگر در موارد استثناء - ، باعث شده است شارحان۱ این عبارت و جملات بعدی عطف شده به آن را وصف برای «اسم» بگیرند.

پاسخ به پرسش دوم به‏گونه‏ای می‏تواند قضاوت در مورد سؤال اول را نیز روشن‏تر سازد.

در مورد عبارت «بالحروف غير متصوت (منعوت) و باللفظ غير منطق و بالشخص غير مجسد و بالتشبيه غير موصوف و باللون غير مصبوغ منفي عنه الأقطار مبعد عنه الحدود محجوب عنه حس كل متوهم مستتر غير مستور» عطف متوالی برخی ویژگی‏ها، لزوم تفسیر هماهنگ این فقرات را ضروری می‏سازد؛ گرچه دو فراز ابتدایی با توصیف اسم، معنای نزدیک تر به ذهن حاصل شده، اما وصف یا حال دانستن عباراتی همچون «منفی عنه الاقطار»، «مبعد عنه الحدود» و «محجوب عنه حس کل متوهم» با اشکالات نحوی روبروست. نقش این عبارات اخیر با فرض تعلق به اسم (چه به عنوان وصف و چه به عنوان حال یا هر نقش دیگر) روشن نیست، ولی می‏تواند خبر بعد الخبر برای «إنّ» باشد؛ در این صورت جمله «خلق اسماً...» خبر اول و عبارت «منفی عنه الاقطار» به بعد خبرهای متوالی بعد از آن خواهد بود، ضمیر در

1.. مجذوب تبریزی، الهدایا لشیعة ائمة الهدی، ج۲، ص۲۰۷؛ نائینی، الحاشیة علی اصول الکافی، ص۳۷۶؛ مازندرانی، شرح الکافی، ج۳، ص۳۷۲ پاورقی مرحوم شعرانی.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
110

و هو عز وجل بالحروف غیر منعوت و باللفظ غیر منطق...». بررسی اجمالی نقل قول‏ها از صدوق نشان می‏دهد علامه مجلسی در مرآة العقول اکثر نسخه‏های توحید را با همین عبارت می‏داند۱ و قاضی سعید نیز بر همین عبارت شرح آورده است،۲ اما علامه مجلسی در بحار الانوار عبارت «خلق اسماً بالحروف غیر منعوت» را (بدون عبارت و هو عزوجل) از نقل کرده است.۳ همین تفاوت‏ها باعث شده که مرحوم عاملی، منشأ این اختلاف در عبارات را به ناسخان کتاب نسبت دهد.۴

از دو ناحیه، توجه به این عبارت ضروری است؛ یکی آنکه ترکیب نحوی و نقش عبارت «بالحروف» و بعد از آن چیست؟ دیگر آنکه بر اساس این ترکیب این عبارت و فرازهای بعدی آن چگونه تفسیر و تحلیل خواهد شد؟

در پاسخ به پرسش اول، نکاتی در توضیح این عبارت قابل‏توجه است:

غیر از آنکه ماده «ص‏ و ‏ت» به باب تفعل در نمی‏آید و برخی نسخ به جای «متصوت»، «منصوب» آورده‏اند، نسخ به جای آن از واژه «منعوت» استفاده کرده‏اند.

ترکیب جمله طبق عبارت صدوق روشن است، اضافه بودن «و هو عزوجل» در عبارت ایشان باعث می‏شود تردیدی در حال بودن عبارت «بالحروف غیر منعوت» برای خداوند (فاعل خلق و مرجع ضمیر «هو») باقی نماند.

طبق ترجیح نسخه موجود، عبارت «غیر متصوت» می‏تواند حال قلمداد شود و معنای این جمله در صورت اسم فاعل بودن این واژه، «خدا اسم را خلق

1.. مجلسی، مرآة العقول، ج۲، ص۲۴.

2.. قاضی سعید، شرح توحید صدوق، ج۳، ص۱۳۴.

3.. مجلسی، بحار الانوار، ج۴، ص۱۶۶.

4.. نک: عاملی، الحاشیة علی اصول الکافی، ص۹۱.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1278
صفحه از 312
پرینت  ارسال به