109
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

شرح حدیث الاسماء نوشته سید علی خان حویزی مشعشعی، رسالة فی حدوث الاسماء نوشته قاسم علی قاینی، و شرح حدوث الاسماء نوشته میرزا رفیع الدین طباطبایی معرف به میرزا رفیعا اشاره کرد.۱ از میان این آثار شرح میرزا رفیعا در ضمن الحاشیة علی اصول الکافی، شرح شیخ احمد احسایی در ضمن رسائل وی و شرح سماهیجی و کتاب التحفة العلویه از نویسنده‏ای ناشناخته درضمن مجموعه رسائلی در شرح احادیث کافی قابل دسترسی است.۲

۳ - ۶. مطالعه متنی

دو گزارش عمده از عبارت نخستین این روایت وجود دارد:

نسخه چاپ شده کافی این‏گونه است: «إن اللّٰه تبارک و تعالی خلق اسماً بالحروف غیرمتصوت و باللفظ غیر منطق...». این عبارت را میرداماد، مولی صالح، فیض کاشانی در دو کتاب وافی و شافی، طریحی در مجمع البحرین و ملاصدرا در شرح کافی و بالاخره درود آبادی متوفای۱۳۴۴ه‍.ق به همین شکل آورده‏اند.۳ نویسنده الهدایا لشیعة ائمة الهدی معتقد است اکثر نسخ کافی به جای «اسماً»، «اسماء» است.۴

عبارت در توحید صدوق به این قرار است: «إن اللّٰه تبارک و تعالی خلق اسماً

1.. نک: آقابزرگ طهرانی، الذریعة الی تصانیف الشیعه، ج۱۳، ص۱۸۷ و ج۲۲، ص۲۸۰؛ امین، اعیان الشیعة، ج۶، ص۱۶۹.

2.. گزارشی از اقوال مطرح در این آثار در مورد اسم و حدوث در ادامه خواهد آمد.

3.. نک: میرداماد، التعلیقة علی اصول الکافی، ص۲۵۷؛ مازندرانی، شرح الکافی، ج۳، ص۳۷۰؛ فیض، الوافی، ج۱، ص۴۶۳؛ فیض، الشافی، ص۱۶۹؛ طریحی، مجمع البحرین، ج۱، ص۲۲۶؛ ملاصدرا، شرح اصول الکافی، ج۱، ص۲۳۴؛ درود آبادی، شرح الاسماء الحسنی، ص۳۹.

4.. مجذوب تبریزی، الهدایا لشیعة ائمة الهدی، ج۲، ص۲۱۰. ایشان جمع بین دو نسخه را این گونه تفسیر کرده است که خداوند یک اسم چهار جزئی خلق کرده است. ایشان عبارت «فجعله کلمة تامة» که ضمیر آن به اسم برمی‏گردد را همین گونه آورده است.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
108

ابراهیم بن هاشم و حسن بن علی الکوفی از حسین بن یزید نوفلی نیز شاهدی بر اعتماد ایشان بر کتاب وی است.۱ در مجموعه پیش رو نمی‏توان به یقین، روایت حدوث الاسماء را برآمده از اصل ابراهیم بن عمر یا حسین بن یزید نوفلی دانست، ولی نقل این روایت از اصل یا کتاب یکی از راویان این حدیث و اعتماد به روایت به تبع اعتماد به منبع آن، منتفی نیست؛ قرینه این اعتماد را می‏توان از صحت طریق شیخ به نوفلی در تهذیب۲ و صحت طریق صدوق در من لایحضره الفقیه به ابراهیم بن عمر یمانی۳ تقویت کرد.

بنابراین اگرچه غرابت این سند و غیر قابل دفاع بودن شخص حسن بن علی بن ابی حمزه - حتی نسبت به روایات او در غیر مسائل مرتبط با مذهب فاسدش۴ - از معضلات این سند به شمار می‏رود، اما قرائن اعتماد بر مصادر یا روایت - و حتی اکثار - اجلاء از برخی راویان سند، به علاوه عدم تعارض بلکه هم‏خوانی با سایر روایات در یک منظومه اعتقادی، پذیرش و مطالعه آن را هموار می‏نماید.

۲ - ۶. پیشینه

نگاشته‏های مستقلی پیرامون این حدیث وجود دارد که از جمله آن می‏توان به شرح حدیث الاسماء نوشته شیخ احمد احسایی (متوفای ۱۲۴۱ه‍.ق)، شرح حدیث الاسماء و بیان حدوثها نوشته مولی حسن قارئ سبزواری (قرن ۱۲)، شرح حدیث الاسماء نوشته عبداللّٰه بن جمعة السماهیجی (متوفای ۱۲۳۵)،

1.. امین، اعیان الشیعة، ج۱۶، ص۱۹۱ و ۱۹۲.

2.. تفرشی، نقد الرجال، ج۵، ص۳۴۹، فائده ۴.

3.. اردبیلی، جامع الرواة، ج۲، ص۴۸۹.

4.. ابوعلی حائری، منتهی المقال، ج۲، ص۴۰۹، رقم ۷۵۵.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1192
صفحه از 312
پرینت  ارسال به