101
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

آن است؛ چرایی این نکته که این واژه در قرآن به کار نرفته است اما در روایات و به‏ویژه ادعیه سخن از آن به میان آمده است خارج از حوصله این بحث است.۱ گزارش‏های دعایی و معدود کاربرد این ماده به دعای اول و ۴۷ صحیفه سجادیه برمی‏گردد.۲

مفاد این متون بر این نکته تصریح دارند که اگر اختراع به خداوند نسبت داده شود، بدیع و ابتدایی بوده و در نهایت اتقان است. در روایت دیگری که کلینی نقل کرده، عبدالرحیم قصیر از دعای خود ساخته‏اش سؤال می‏کند؛ امام صادق علیه السلام ضمن نهی وی از این دعا، دعای دیگری را به او تعلیم می‏نماید،۳ مقایسه این دو گزارش نشان می‏دهد اختراع مانند موادی چون «بدع» و «صنع» از خویش ساختگی بندگان مبراست.

علاوه بر این، طرح خلق اسماء تأکیدی بر غیریت نیز هست، مخلوق دانستن غیر خدا در روایات، تصریحی بر این مطلب است هر چیزی غیر از خدا که اسم «شیء» بر آن اطلاق شود هم مخلوق و هم غیر خداست. گستره دایره واژه «شیء» به حدی است که مشمول خدا هم می‏شود و به استثناء ذات از مخلوق بودن و غیریت، همه امور متبادر به ذهن از جمله اسمای خدا را در بر می‏گیرد. ملاحظه اطلاق در مخلوق بودن و غیر بودن و همچنین متعلق تقدیر و مشیت الهی بودن آن است که اسمای الهی نیز در همین دایره جای می‏گیرند خواه اسم را لفظ بدانیم یا یک مفهوم و حتی مقامی از مقامات قرب پروردگار.

1.. انگاره‏هایی همچون مهجور ساختن برخی الفاظ که محط برداشت‏های ناصواب هستند و وجود واژگانی که مفید همین معنا باشند همچون ماده «بدع» و «صنع» در توضیح این چرایی قابل طرح هستند.

2.. الامام السجاد علیه السلام، الصحیفة السجادیة، ص۲۸ و ۲۱۲.

3.. کلینی، الکافی، ج۳، ص۴۷۶.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
100

سایر جانشین‏ها

برخی ویژگی‏های ماده «خلق» در دو ماده دیگر یعنی «انشاء»۱ و «صنع»۲ نیز انعکاس یافته است. به این ترتیب که صنع نیز به خداوند و خلق وی نسبت داده شده، و انشاء نیز علاوه بر آنکه از ویژگی‏های خلق در بدیع بودن یا ماده داشتن است،۳ نسبت به عالم آخرت۴ نیز استعمال شده است.

نکته حائز توجه در آیه چهارده سوره مؤمنون (ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا ءَاخَرَ) آن است که جعل روح و اتمام خلق به‏عنوان مرتبه‏ای پس از خلقت مادی اولیه را نیز به إنشاء خلق تعبیر می‏کند؛۵ علامه طباطبایی و فخر رازی در تفسیر این آیه معتقدند این انشاء جدید آن است که انسان صاحب علم و حیات و قدرت می‏شود؛ پس ماده همان ماده قبل است اما صفاتی جدید در آن پدیدار شده است و همین باعث می‏شود که به خلق جدید معرفی شود.۶ ماده «برئ» در آیه ۵۴ سوره بقره با عبارت (فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ) آمده که علاوه برآنکه به ابتدای آفرینش اشاره دارد، نشان دهنده باور فطری به یکتایی خالق نیز هست. همین نگاه توحیدی در ماده «فطر» و در آیات ۱۴ انعام و ۵۱ هود نیز قابل پیگیری است.

مفهوم جدیدی که در روایات قابل پیگیری است واژه «اختراع» و مشتقات

1.. آیات ۹۸ انعام، ۱۴ و ۷۸ مؤمنون، ۲۰ قصص شواهد این مدعا هستند.

2.. سورۀ مائده، آیۀ ۱۴ و ۶۳، سورۀ رعد، آیۀ ۳۱، سورۀ نحل، آیۀ ۱۱۲، سورۀ نور، آیۀ ۳۰، سورۀ فاطر،آیۀ ۸.

3.. سورۀ انعام، آیۀ ۹۸، سورۀ رعد، آیۀ ۱۲، سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۴ و ۱۸ و ۷۸.

4.. سورۀ قصص، آیۀ ۲۰، سورۀ واقعه، آیۀ ۳۵.

5.. شیخ طوسی، طبرسی و فخر رازی ضمن بیان اقوالی، نفخ روح را به ابن عباس، مجاهد، عکرمه، شعبی و ضحاک نسبت داده اند و سایر انگاره ها را با «قیل» آورده اند. نک: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۵۴؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۷، ص۱۶۲؛ رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۳، ص۲۶۵.

6.. طباطبائی، المیزان، ج۱۵، ص۲۱؛ رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۳، ص۲۶۵.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1229
صفحه از 312
پرینت  ارسال به