خطبه توحیدی امام علی علیه السلام پیش از صفین نیز گویای ضعف و شکست بشر و همه قوا و ابزار او در تلاش برای فهم و بیان حقیقت صفات الهی است:
«فليست له صفة تنال ولا حد تضرب له فيه الأمثال كل دون صفاته تحبير اللغات و ضل هناك تصاريف الصفات و حار في ملكوته عميقات مذاهب التفكير»۱ یعنی: پس خدا صفتی ندارد که بتوان به حقیقت آن نائل آمد و حدی ندارد که برایش مثل آورده شود. واژگان بلند و زیبا در بیان صفات او ناتوانند و گوناگونی توصیفات در بیان آن به بیراهه میرود و اندیشههای عمیق در درک حقیقت آن واله و سرگردان خواهند ماند.
خلاصه این اصل و ناتوانی بشر و ناکارآمدی توصیفات بشری را در روایت معروف امام رضا علیه السلام در نقد توصیف گروهی از اصحاب میتوان یافت؛ ایشان پس از عرضه روایت «شاب موفق» و باطل خواندن تفسیر سه نفر از اصحاب، به یک اصل کلیدی در توحید اشاره میکند: «ما توهمتم من شیء فتوهموا اللّٰه غیره».۲ یعنی: هر چه توهم نمودید، پس خدا را غیر از آن توهم نمایید.
مجموعه این گزارشها گویای ناتوانی بشر در توصیف خداوند و محدود بودن توصیف بشری به محدوده عقل و درک اوست. بشر هر چه در این توصیف کوشش بیشتری نماید، در حیرت فرو رفته و واله خواهد شد.۳
ب - منزه از ویژگیهای مخلوقی
تنزه از ویژگیهای مخلوقی مهم ترین مؤلفه توصیفی صفت است که تأثیر مهمی در تعریف و تبیین آن داشته و بهعنوان زیربنای اندیشه گروههای متعددی