69
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

الاسماء» جای دارد، حیطه این علم و شیوه انتشار و انتقال آن در میان انبیاء از مباحث پردامنه در تفسیر قرآن و علم کلام است، در علم تفسیر محتوا و احتمالات مطرح در «علم الاسماء» مورد گفتگو واقع شده است،۱ در علم کلام اما «علم الاسماء» دروازه ورودی به علم انبیاء و اولیا و یکی از نشانه‏های وصایت ایشان است.

حبیب سجستانی از امام باقر علیه السلام بخشی از داستان آدم را این‏گونه روایت کرده است:

«فأوص إلى خير ولدك و هو هبتي الذي وهبته لك، فأوص إليه و سلم إليه ما علمناك من الأسماء و الاسم الأعظم، فاجعل ذلك في تابوت - فإني أحب أن لا يخلو أرضي من‏ عالم‏ يعلم‏ علمي‏ - و يقضي بحكمي أجعله حجتي على خلقي».۲ یعنی: پس به بهترین فرزندت که موهبتی است و به تو بخشیده‏ام وصیت کن و آنچه از اسمای (الهی) و اسم اعظم به تو آموخته‏ام را به او بسپار. پس آن را در جعبه‏ای قرار بده که همانا من دوست دارم زمین از عالمی که علوم مرا می‏داند خالی نباشد و بر اساس حکم من قضاوت نماید و او را حجت بر خلق خویش قرار دهم.

این علم از جمله منابع اصلی علم امام به شمار می‏رود که صفار در کتاب بصائر الدرجات یک باب را به زنجیره‏ای از روایات مرتبط با علم امام اختصاص داده است. به عنوان نمونه فضیل بن یسار از امام صادق علیه السلام چنین نقل می‏کند: «إن العلم الذي هبط مع آدم‏ لم‏ يرفع‏ و إن العلم يتوارث و ما يموت

1.. گروهی از اقوال را شیخ طوسی جمع آوری کرده است. نک: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۳۸.

2.. عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۳۰۶.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
68

روایاتی همچون روایت «اللهم عرّفنی نفسک»۱ قابل تبیین است.

پرسش مهم در این میان آن است که آیا مفاهیم طرح شده در اين روایات به طور کلی مفاهیمی فرا۲ هستند که تنها به ترسیم شرایط تمهیدی پرداخته‏اند و به نوعی به آماده سازی مقتضای فهم و رفع موانع آن اشاره دارند؛ یا آنکه به ترسیم لایه اصلی و هدف در حوزه معنایی اسماء اشاره دارد؟

لایه دیگری از جریان اسماء در ترسیم حقیقت معنایی برخی اسماء مانند «رمضان» و «السلام» مورد توجه قرار گرفته است. در برخی روایات، رمضان به عنوان یک حقیقت ماندگار و سلام به عنوان حقیقتی مؤثر در معاملات و امانات و... معرفی شده است.۳ این بحث به صورت گسترده مورد توجه گروهی از دانشمندان مسلمان به‏ویژه ‏اندیشه فلسفی - عرفانی بوده است.۴

تصویر دوم، جریان الفاظ اسماء در میان بندگان است؛ جریان اسماء در میان بندگان، بیان کننده کارکردهای عمومی اسماء خواهد بود.

۳ - ۲. کارکردهای خاص و عام

دو نوع کارکرد برای اسمای الهی در رهیافت قرآنی - روایی قابل طرح است؛ در کارکرد عام نشان می‏دهد دعا، تضرع و عبادت بندگان با ابزار اسماء محقق می‏شود.۵در کارکرد خاص، شاخه مهمی از علم انبیاء و اولیاء به نام «علم

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۳۷، ح۵.

2.. این بحث در مباحث تفسیری نیز در تطبیق آیاتی از قرآن بر اهل بیت مانند آیه ۷۵ سورۀ «الحجر» مطرح است. برخی محققین این مفاهیم را شأن تأویلی این آیات و در زمره مفاهیم «فرا» قرار می‏دهند. برای آگاهی از تفصیل این دیدگاه نک: احسانی، اسباب اختلاف الحدیث، ص۵۸۹ به بعد.

3.. کلینی، الکافی، ج۴، ص۶۹؛ الامام الصادق علیه السلام، مصباح الشریعه، ص۹۵.

4.. تفصیل اقوال ایشان در فصل سوم خواهد آمد.

5.. مطالعه این کارکردها به تفصیل در پایان همین فصل خواهد آمد.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1284
صفحه از 312
پرینت  ارسال به