روایاتی همچون روایت «اللهم عرّفنی نفسک»۱ قابل تبیین است.
پرسش مهم در این میان آن است که آیا مفاهیم طرح شده در اين روایات به طور کلی مفاهیمی فرا۲ هستند که تنها به ترسیم شرایط تمهیدی پرداختهاند و به نوعی به آماده سازی مقتضای فهم و رفع موانع آن اشاره دارند؛ یا آنکه به ترسیم لایه اصلی و هدف در حوزه معنایی اسماء اشاره دارد؟
لایه دیگری از جریان اسماء در ترسیم حقیقت معنایی برخی اسماء مانند «رمضان» و «السلام» مورد توجه قرار گرفته است. در برخی روایات، رمضان به عنوان یک حقیقت ماندگار و سلام به عنوان حقیقتی مؤثر در معاملات و امانات و... معرفی شده است.۳ این بحث به صورت گسترده مورد توجه گروهی از دانشمندان مسلمان بهویژه اندیشه فلسفی - عرفانی بوده است.۴
تصویر دوم، جریان الفاظ اسماء در میان بندگان است؛ جریان اسماء در میان بندگان، بیان کننده کارکردهای عمومی اسماء خواهد بود.
۳ - ۲. کارکردهای خاص و عام
دو نوع کارکرد برای اسمای الهی در رهیافت قرآنی - روایی قابل طرح است؛ در کارکرد عام نشان میدهد دعا، تضرع و عبادت بندگان با ابزار اسماء محقق میشود.۵در کارکرد خاص، شاخه مهمی از علم انبیاء و اولیاء به نام «علم
1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۳۷، ح۵.
2.. این بحث در مباحث تفسیری نیز در تطبیق آیاتی از قرآن بر اهل بیت مانند آیه ۷۵ سورۀ «الحجر» مطرح است. برخی محققین این مفاهیم را شأن تأویلی این آیات و در زمره مفاهیم «فرا» قرار میدهند. برای آگاهی از تفصیل این دیدگاه نک: احسانی، اسباب اختلاف الحدیث، ص۵۸۹ به بعد.
3.. کلینی، الکافی، ج۴، ص۶۹؛ الامام الصادق علیه السلام، مصباح الشریعه، ص۹۵.
4.. تفصیل اقوال ایشان در فصل سوم خواهد آمد.
5.. مطالعه این کارکردها به تفصیل در پایان همین فصل خواهد آمد.