اسمای حسنی
وصف «الحسنی» در قرآن برای کلمه پروردگار۱، جزاء۲ و وعده الهی۳ آمده است. در چهار آیه نیز سخن از اسمای حسنای الهی شده است که در دو آیه، سخن از اثبات این اسماء برای خداوند و در دو آیه دیگر دستور خواندن خدا با این اسماء به چشم میخورد.
(وَ إِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یعْلَمُ ٱلسِّرَّ وَ أَخْفَى * ٱللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ لَهُ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ)۴ و (هُوَ ٱللَّهُ ٱلْخَٰلِقُ ٱلْبَارِئُ ٱلْمُصَوِّرُ لَهُ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ یسَبِّحُ لَهُ مَا فِى ٱلسَّمَاوَاتِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ هُوَ ٱلْعَزِیزُ ٱلْحَكِیمُ)۵ اسمای حسنی را برای خدا ثابت میدانند.
و دو آیه (وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا ٱلَّذِینَ یلْحِدُونَ فِى أَسْمَائِهِ سَیجْزَوْنَ مَا كَانُوا یعْمَلُونَ)۶ و (قُلِ ٱدْعُوا ٱللَّهَ أَوِ ٱدْعُوا ٱلرَّحْمَٰنَ أَیا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ)۷ دعا و ارتباط زبانی را بهواسطه همین اسماء میداند؛ نیز هرگونه انحراف آفرینی در اسمای الهی را گمراهی خوانده و تسمیه نابجا و تلقی چند خدایی - به جهت تعدد اسماء - را نفی میکند.۸
۳. کارکرد معرفتی اسماء
بحث از اسمای الهی از جنبههای متعددی اهمیت دارد. فلسفه وجود اسماء در