برای دستیابی به قول مختار، بررسی روابط جانشینی و همنشینی اسم در روایات و نسبت آن با این روابط در قرآن مسئله مهمی است که توجه خاصی میطلبد. به نظر میرسد، نمیتوان به تفاوت آشکاری میان کاربردهای قرآنی و روایی اسم رسید چرا که نگاه کارکردگرایانه به اسماء در هر دو حوزه مشترک است.
فارغ از تفسیر این اسم، معنای اسم در انظار مختلفی آمده است. علامه امینی در تفسیر آیه (وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ) بر این باور است که اسم مطلق نشانه است.۱ ملاصدرا مراد از اسم را معنای کلی مثل مفهوم عالم و قادر میداند؛ با این توصیف وی اسمای لفظی خداوند را در حقیقت اسم الاسم میداند؛ همچنین او نسبت میان اسم و صفت را مانند عرضی و عرض توضیح میدهد، اما تکثیر در اسماء به واسطه تکثیر در صفات است.۲
نگاهی گذرا به برداشتهای موجود از خلق اسماء و گسترش و کارکرد آن، تفاوت در تحلیل دامنه معنایی خلق و چیستی اسماء را به خوبی نشان میدهد. تکمیل حلقه فهم این مصطلح با تشکیل خانواده حدیثی حدوث اسماء، کامل میشود.
۷. روایات دیگر در حدوث اسماء
گستردگی بحث اسمای الهی باعث میشود به مجموعهای از روایات برسیم که هریک جایگاه خاصی در فهم و تنظیم این بحث دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش در مباحث پیشین، لازم است علاوه بر اصول حاکم بر فهم و تفسیر اسمای الهی، لوازم و تبعات قول به حدوث نیز در روایات جستجو شود. در این گزارش کوتاه به روایاتی اشاره میکنیم که گویای ثبوت صفات الهی و چگونگی نسبت آن با ذات و سؤالات پیرامون آن است، همچنین غیریت و نقش ابزاری