361
حديث پژوهي

محمد بن اسحاق (م ۱۵۱ ق) صاحب كتاب سيره النبى گردآورده است . اين ديوان ، دومين مأخذ أنوار العقول شمرده مى شود ۱ و از آن ، اطلاع ديگرى در دست نيست .
۴ . ديوان أميرالمؤمنين ، گردآورده ابن الشجرى هبه اللّه بن على بن محمد (م ۵۴۳ ق) كه سومين مأخذ أنوارالعقول به شمار مى رود . ۲
۵ . الحديقه الأنيقة ، گردآورده محمد بن حسين بن حسن بيهقى كَيدُرى نيشابورى (م ۵۴۸ ق) كه مى گويد : اين ديوان ، گزيده ديوان جمع آورده فَنجگِردى و ديوانى ديگر از اميرمؤمنان عليه السلام در زمينه ادب و اندرز است . مؤلف الذريعة حدس مى زند كه نسخه مورّخ ۸۰۷ قمرىِ آن را در كتابخانه خوانسارى ديده است . ۳ از اين ديوان نيز نشانى به دست نيامده است .

۶ . أنوارالعقول فى أشعار وصى الرسول صلى الله عليه و آله كه ديوان مفصّل كَيدُرى است . او شعرها را به ترتيب الفبايى قافيه ها گردآورده و مآخذ بسيارى از شعرها را باز گفته است . ۴ آغاز اين ديوان : «الحمدللّه الذى دانت لعزته الجبابرة ، تضعضعت دون عظمته الأكاسرة . . .» و پايان آن : «هذا ما أكدى إليه كدّى . . .» است . شيخ آقابزرگ تهرانى اعتقاد دارد كه يك نسخه از أنوار العقول را ديده و ديوان چاپى معروف به ديوان أميرالمؤمنين را ، در ترتيب ، به آن نزديك يافته است ؛ هرچند اسانيد و بسيارى از شعرها در ديوان به چشم نمى خورد . ۵ دكتر امامى نيز در مقدّمه ترجمه أنوارالعقول ، بر اين مطلب تأكيد دارد . ۶ از اين كتاب ، نسخه هايى در دست است كه دربخش نسخه شناسى معرفى مى شود .

1.تهرانى ، آقابزرگ ، الذريعة إلى تصانيف الشيعة ، ج ۲ ، ص ۴۳۲ و ج ۹/۱ ، ص ۱۰۱ ؛ كيدرى بيهقى ، أنوارالعقول ، ص ۹۲ .

2.تهرانى ، آقابزرگ ، الذريعة إلى تصانيف الشيعة ، ج ۲ ، ص ۳۱۶ ؛ كيدرى بيهقى ، أنوارالعقول ، ص ۹۲ .

3.تهرانى ، آقابزرگ ، الذريعة إلى تصانيف الشيعة ، ج ۲ ، ص ۴۳۲ و ج ۹/۱ ، ص ۱۰۱ و ج ۶ ، ص ۳۸۱ .

4.اين كتاب به وسيله كامل سلمان جُبورى در سال ۱۴۱۹ ق / ۱۹۹۹ م تحقيق شده و به چاپ رسيده است .

5.تهرانى، آقابزرگ، الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج ۲، ص ۴۳۴ ـ ۴۳۱ .

6.ديوان امام على عليه السلام ، تصحيح و ترجمه ابوالقاسم امامى ، ص ۳۳ و ۳۲ .


حديث پژوهي
360

تاريخچه گردآورى اشعار

ترديد نيست كه اين اشعار را ـ بر فرض درستى انتساب ـ امام على عليه السلام گرد نياورده است ؛ بلكه ارادتمندان حضرت در دوره هاى بعد به چنين كارى دست زده اند ؛ گرچه در بسيارى از ديوان هاى موجود ، نام گردآورنده به چشم نمى خورد و چنان مى نمايد كه گردآمده امام عليه السلام است . بنا به شواهد ، گردآورندگان اشعار ، به اين شرح اند :
۱ . نخستين گردآورى را عبد العزيز جلودى (م ۳۲۲ ق) انجام داده است . نجاشى در اين باره مى گويد :
له كتب قد ذكرها الناس ، منها كتاب : مسند أميرالمؤمنين عليه السلام ، كتاب خطبه عليه السلام ، كتاب شعره عليه السلام ، كتاب قضاء على عليه السلام ، كتاب رسائل على عليه السلام ، كتاب مواعظه عليه السلام ، كتاب الدعاء عنه عليه السلام . ۱
صاحب الذريعة كتاب جلودى را كهن ترين ديوان منسوب به على عليه السلام ناميده است . ۲ از اين ديوان ، اثرى در دست نيست .
۲ . دومين گردآورى ، از ابوالحسن على بن احمد بن محمد فنجگردى نيشابورى (م ۵۱۲ يا ۵۱۳ ق) است . ديوان او تاج الأشعار يا سلوه الشيعة نام دارد . دراين ديوان ، به گفته كَيدُرى ، دويست بيت گرد آمده است . اين ديوان ، نخستين مأخذ كيدرى در تدوين أنوارالعقول بود ۳ و گرچه تاكنون به چاپ نرسيده ، ۴ نسخه هاى خطّى متعدّدى از آن ، موجود است كه در بخش نسخه شناسى ياد مى شوند .
۳ . ديوان أميرالمؤمنين كه به وسيله يكى از اعلام ، تدوين شده و به نوشته صاحب أنوار العقول ، از مجموعه فنجگردى بزرگ تر بوده است . او بخشى از شعرها را از كتاب

1.نجاشى ، ابوالعباس احمدبن على ، رجال النجاشى ، ص ۱۶۷ .

2.تهرانى ، آقابزرگ ، الذريعه الى تصانيف الشيعة ، ج۱/۹ ، ص ۱۰۱ .

3.همان ، ج ۲ ، ص ۴۳۲ و ج ۳ ، ص ۲۰۵ ؛ كيدرى بيهقى ، قطب الدين ، أنوارالعقول من أشعار وصى الرسول ، ص ۹۲ .

4.اين كتاب در ميراث حديث شيعه ، دفتر هفتم ، در دست چاپ است .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2566
صفحه از 462
پرینت  ارسال به