۰.(فَمَن یَکفُر بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن بِاللَّهِ فقد استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقىٰ.۱
۰.پس هر که به طغیانگر (شیطان و پیروانش) کفر ورزد و به خدا ایمان آورد، حقّا که به دستگیره محکم، چنگ زده است).
ایمان آوردن به خداوند، به منزله تمسّک به دستگیره محکمی است که میتواند عامل نجات انسان از هلاکت باشد. امام صادق علیه السلام در تفسیر «عروة الوثقی (دستگیره محکم)» میفرماید:
۰.هِیَ الإِیمَانُ بِاللَّهِ وَحدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ.۲
۰.عروة الوثقی، ایمان به خداوند یکتا و بیانباز است.
ایمان به خدا، مهمترین مسئله اعتقادی و زیربنای تمام امور اعتقادی است.
در احادیث اهل بیت علیهم السلام، به درجات و مراتب ایمان به خداوند، که انسان باید به آنها باور داشته باشد، اشاره شده است. امام کاظم علیه السلام در پاسخ سؤال در باره کمترین درجه خداشناسی میفرماید:
۰.الإِقرَارُ بِأَنَّهُ لَا إِلَهَ غَیرُهُ وَ لَا شِبهَ لَهُ وَ لَا نَظِیرَ وَ أَنَّهُ قَدِیمٌ مُثبَتٌ مَوجُودٌ غَیرُ فَقِیدٍ وَ أَنَّهُ لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ.۳
۰.اقرار به این که معبودی جز او نیست و مانند و همتایی ندارد و قدیم است، [وجودش] ثابت [و قطعی] است، موجود (معلوم) است و مفقود نیست و به این که هیچ چیزی مانند او نیست.
بر اساس این حدیث، کمترین مرتبه خداشناسی که پایینتر از آن ایمان شمرده نمیشود، اقرار و اعتراف به چند مطلب است: اوّل. معبودی جز او نیست. دوم. مانند و همتا ندارد. سوم. قدیم و ازلی است. چهارم. وجودش ثابت و تغییرناپذیر است. پنجم. هستی دارد و نیستی به ساحت قُدس او راه ندارد. ششم. چیزی مانند او نیست.
۳. ایمان به فرشتگان الهی
یکی از اموری که از دیدگاه قرآن، اعتقاد به آن واجب است، ایمان به ملائکه و فرشتگان الهی است: