85
ایمان در قرآن

ولی عالم غیب، جهانِ ماورای مادّه است و با حواسّ ظاهری، قابل احساس نیست. عالم غیب، عالمی است که گوش و چشم و سایر حواس از آن بهره و حظّی ندارند.

انسان در نخستین گام، وظیفه دارد از نظر معرفت‌شناسی، جهان‌بینی خود را تصحیح کند و باور کند که حقایق عالم، به محسوسات منحصر نیستند و عالم غیرمحسوسی وجود دارد که معرفت انسان به آن، ناچیز است. از سویی، توجّه به این مطلب لازم است که عالم محسوس، به محسوسات انسان منحصر نیست و انسان از جهان محسوس، تنها ناحیه محدودی را می‌شناسد. انسان باید متوجّه باشد که دانسته‌های او از جهان محسوس، در مقابل نادانسته‌های او ناچیز است. بنا بر این، معرفت انسان نه تنها به غیب، محدود است، بلکه به عالم شهادت نیز بسیار ناچیز است. امیر مؤمنان علیه السلام در بیان عظمت حضرت حق می‌فرماید:

۰.سُبحَانَکَ مَا أَعظَمَ مَا نَرَى مِن خَلقِکَ وَ مَا أَصغَرَ عَظَمَةً فِی جَنبِ قُدرَتِکَ وَ مَا أَهوَلَ مَا نَرَى مِن مَلَکُوتِکَ وَ مَا أَحقَرَ ذَلِکَ فِیمَا غَابَ عَنَّا مِن سُلطَانِکَ وَ مَا أَسبَغَ نِعمَتَکَ فِی الدُّنیَا وَ مَا أَصغَرَهَا فِی نِعَمِ الآخِرَةِ.۱

۰.ای خداوند سبحان! چه عظیم و پُرشکوه است آنچه از آفرینش تو می‌بینم، و چه خُرد است هر بزرگی در برابر قدرت تو، و چه هول‌انگیز است آنچه ما از ملکوت تو می‌بینیم، و چه حقیر است آنچه می‌بینیم در برابر قدرت و سلطنت ناپیدای تو از دیدگان ما، و چه بسیار است نعمت‌های تو در این دنیا، و چه اندک است این نعمت‌ها در برابر نعمت‌های آخرت!

آنچه ما از مصادیق خلقت نظیر زمین، کوه، دریا، خورشید و ستاره می‌بینیم، بسیار باعظمت است. انسان با مشاهده این عظمت، اعتراف دارد که هر عظیمی در برابر عظمت الهی، بسیار ناچیز و اندک است. مشاهدات انسان از نظام خلقت، برای او شگفت‌‌آور و هراس‌انگیز است.

زمانی که انسان در نظام ستارگان و عظمت کهکشان‌ها تأمّل می‌کند، از یک سو به شگفت می‌آید و از سوی دیگر از عظمت خلقت، در دل احساس خوف می‌کند. اگر سفینه‌ای با سرعت

1.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۰۹. نیز، ر.ک: دانش‌نامۀ عقاید اسلامی (خداشناسی): ج۴ ص۳۹۰ ح۳۶۳۷.


ایمان در قرآن
84

۱. ایمان به غیب

نخستین باور و اعتقادی که قرآن آن را ملاک تقوا (پرهیزگاری) معرّفی و انسان را به آن دعوت می‌کند، ایمان به غیب است. از نظر قرآن، انسان متّقی (پرهیزگار) کسی است که به غیب باور داشته باشد. به همین دلیل، در توصیف اهل تقوا، مسئله «ایمان به غیب» را به عنوان نخستین نشانه ایشان ذکر می‌کند و می‌فرماید:

۰.(ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدىً لِلمُتَّقینَ * الَّذینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ.۱

۰.این کتاب، جاى شکّى در آن نیست، مایه هدایت پرهیزگاران است * آنها که به غیب (امور پنهان از حواس مانند خدا، وحى، فرشتگان و معاد) ایمان دارند).

غیب در مقابل «شهادت» است. شهادت به معنای حضور است و غیب به معنای نهان. هر آنچه انسان با حواسّ ظاهری احساس کند، شهادت است و هر آنچه از حواسّ ظاهری انسان پنهان باشد، غیب است. بر این اساس، هر امری که با قوّه لامسه، قابل درک نباشد، غیب است. امر غیبی، امری است که گوش، توان شنیدن آن را ندارد و چشم نمی‌تواند آن را ببیند. از همین رو در تعریف غیب آورده‌اند: غیب هر چیزی است که از انسان پنهان باشد.۲

قرآن کریم، عالَم را به دو بخش غیب و شهادت تقسیم می‌کند و خداوند را «دانا به غیب و شهادت» توصیف می‌کند:

۰.(هُوَ اللّٰهُ الَّذی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الغَیبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحمنُ الرَّحیمُ.۳

۰.اوست خدایى که جز او معبودى نیست. داناى غیب و آشکار (آنچه از حواسّ ظاهرى و باطنى هر صاحب شعورى، نهان و آنچه در مقابل آنها آشکار است، یا آنچه هنوز موجود نشده و آنچه موجود شده) است. اوست مهرگستر و مهربان).

عالَم شهادت، همان جهان مادّی است که انسان می‌تواند با حواسّ ظاهری آن را احساس کند‌. با چشم ببیند و با گوش بشنود و با سایر حواس، معلوماتی را از آن درک ‌کند؛

1.. بقره: آیۀ ۲ و ۳.

2.. «الغیب کلّ ما غاب عنک» (لسان العرب: ج ۱ ص ۶۵۴).

3.. حشر: آیۀ ۲۲.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120439
صفحه از 436
پرینت  ارسال به