81
ایمان در قرآن

هر گاه خداوند، خواهانِ هدایت کسی باشد، قلب و جان او را برای پذیرش اسلام و ایمان گشاده می‌کند و ظرفیت پذیرش ایمان را در او افزایش می‌دهد. اجازه الهی و توفیق به ایمان، با افزایش ظرفیت پذیرش و شرح صدر صورت می‌گیرد. در این صورت، انسان برای ارتباط با خدا احساس آمادگی می‌کند و با گشاده‌رویی از دعوت عقل، فطرت و انبیای الهی استقبال می‌کند و به پرهیزگاران می‌پیوندد. نشانه توفیق الهی، داشتن روحیّه ایمانی و ظرفیت بالا برای پذیرش ره‌نمودهای خداوند است. خدای متعال با توفیقات خود، هدایت آنها را افزون می‌کند و ایشان را با روحیّه عالی در مسیر ایمان استوار می‌سازد:

۰.(وَ الَّذینَ اهتَدَوا زادَهُم هُدىً وَ آتاهُم تَقواهُم.۱

۰.و کسانى که هدایت یافته‏اند، [خداوند] بر هدایتشان افزوده و آنها را [روح] پرهیزگارى [متناسب با حالشان] بخشیده است).

در مقابل، کسی که خذلان و بی‌توفیقی را برای خود رقم زند، خداوند، سینه او را برای پذیرش حق، تنگ می‌کند، به طوری که دعوت منادیان ایمان بر او گران می‌آید. پذیرش حق برای او به اندازه‌ای سخت و ملال‌انگیز است که گویا خفگی و گرفتگی سینه، او را در تنگنای مرگ قرار داده است. قرآن کریم در آیه یاد شده از سوره انعام، سخن حق و ندای ایمان را برای چنین فردی، به سانِ هنگامه جدایی از سطح زمین می‌داند که تنگی نفس،۲ تاب و توان از کف انسان می‌رباید.

نشانه بی‌توفیقی، احساس زجر و ملال از پذیرش توحید و مسائل ایمانی است. کسی که هنگام دعوت به نماز و روزه و طاعت خداوند در خود احساس نفرت و تنگی سینه می‌کند، گرفتار خذلان الهی شده و توفیق الهی از او دستگیری نکرده است. چنین فردی دعوت عقل

1.. محمّد: آیۀ ۱۷.

2.. زمانی که انسان به سمت آسمان بالا رود، در اثر جدایی از سطح زمین، دچار تنگی نفس خواهد شد. هر چه حرکت به سمت آسمان بیشتر ادامه پیدا کند، اختناق سینه بیشتر خواهد شد و فشار بیشتری بر سینه‌ وارد می‌شود. قرآن کریم در زمانی به این مسئله اشاره کرده است که برای بشر امکاناتی نظیر هواپیما، سفینه‌های فضایی و ... مهیّا نبود تا فرو رفتن در جو را آزمایش کند. از این رو، حقیقت علمی‌ای را که در این آیه به آن اشاره شده است، می‌توان به عنوان اعجاز علمی قرآن برشمرد.


ایمان در قرآن
80

۰.(إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللهِ الَّذینَ کَفَرُوا فَهُم لا یُؤمِنُونَ.۱

۰.بى‏ تردید، بدترین جنبندگان در نزد خداوند [در علم ازلى و لوح محفوظ او] کسانى هستند که کفر ورزیدند، پس دیگر ایمان نمى‏آورند).

آیه نخست، بدترین جنبنده‌ها را کسانی می‌داند که اندیشه خود را به کار نمی‌گیرند و آیه دوم، بدترین جنبنده‌ها را کافران و فراریان از ایمان بیان می‌کند. پیام دو آیه این است که بی‌ایمانی، نتیجه بی‌خردی است. اگر انسان فکر و اندیشه خود را به کار گیرد، ندای منادیِ ایمان را لبّیک می‌‌گوید و با قرار گرفتن در معرض نسیم توفیق الهی، به عالی‌ترین مراتب ایمان می‌رسد.

حقیقت توفیق الهی

توفیق الهی، خاستگاه ایمان است که بدون آن، هیچ کس به ایمان راه نمی‌یابد. گروهی به موجب توفیق الهی، به اوج مراتب بندگی دست می‌یابند و گروه دیگر، به دلیل محرومیت از آن به حضیض ذلّت دچار می‌آیند. قدرت پذیرش حق در کسی که توفیق الهی دستگیر او باشد، بالا می‌رود؛ ولی انسان بی‌توفیق، به آسانی از کنار حق می‌گذرد و حقیقت را نادیده می‌انگارد. خداوند در قرآن به بیان حقیقت توفیق الهی و چگونگی آن اشاره نموده است.

از نگاه قرآن، توفیق الهی به معنای افزایش ظرفیت و آمادگی برای پذیرش حق و لبّیک گفتن به ندای ایمان است. در مقابل آن، خذلان و بی‌توفیقی است که نتیجه آن، احساس ملال و نفرت از دعوت انبیای الهی و دعوت عقل به ایمان است. قرآن در این‌ باره می‌فرماید:

۰.(فَمَن یُرِدِ اللَّهُ أن یَهدِیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ وَ مَن یُرِد أن یُضِلَّهُ یَجعَل صَدرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ.۲

۰.پس کسى که خدا بخواهد او را [به خاطر سوابق نیکش] هدایت نماید، سینه او را براى [پذیرش] اسلام مى‏گشاید و کسى را که بخواهد در گم‌راهی‌اش رها سازد، سینه‏اش را به شدّت می‌گیرد و تنگ مى‏کند که گویى به زحمت در آسمان رو به بالا مى‏رود. [این گونه، خداوند، پلیدى را بر کسانى قرار مى‏دهد که ایمان نمى‏آورند]).

1.. انفال: آیۀ ۵۵.

2.. انعام: آیۀ ۱۲۵.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120522
صفحه از 436
پرینت  ارسال به