65
ایمان در قرآن

چنین فردی با دانش خود، به عظمت خداوند پی می‌برد و او را آن گونه که شایسته است، می‌شناسد. حاصل این شناخت، خداترسی و احساس مسئولیت در برابر اوست که در نهایت به ایمان می‌انجامد. بنا بر این، دانش و ایمان با یکدیگر پیوند دارند و انسان عالم، مؤمن خواهد بود.

افزون بر یکتایی خداوند، صاحبان دانش، گواهِ حقّانیت دین الهی هستند که از سوی خداوند بر پیامبرش نازل شده است. در نگاه دانشوران، یگانه حقیقتی که مردم را به سعادت هدایت می‌کند، آیین الهی است:

۰.(وَ یَرَى الَّذینَ اُوتُوا العِلمَ الَّذی اُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ هُوَ الحَقَّ وَ یَهدی إِلى‏ صِراطِ العَزیزِ الحَمید.۱

۰.و کسانى که به آنها دانش [دین و کتاب آسمانى] داده شده، دیده‌اند (می‌دانند) که آنچه بر تو از سوى پروردگارت فرود آمده، حق است و به سوى راه [خداى] مقتدر ستوده، هدایت مى‏کند).

به گفته برخی از مفسّران، «اُوتوا العلم» کسانی هستند که به آنان دانش و شناخت دین داده شده است.۲ پس دانش و شناختی که به ایمان می‌انجامد، دارای منشأ الهی و ساخته خداوند است و از او سرچشمه می‌گیرد. امام صادق علیه السلام در پاسخ این پرسش که معرفت، کار چه کسی است، فرمود:

۰.مِن صُنعِ اللّهِ لَیسَ لِلعِبَادِ فِیهَا صُنعٌ.۳

۰.کار خداوند است و بندگان در پدید آوردن آن نقشی ندارند.

چنین دانشی، مرتبه عالی از شناخت است که حقایق هستی در ورای آن نهفته است. کسانی که به زیور این دانش آراسته گردند، حقّانیت دین الهی را با دیده جان درک می‌کنند و در برابر دستورهای آن سر تسلیم فرود می‌آورند. دانش چنین افرادی، آنها را به این باور می‌رساند که پیروی از دین، مایه هدایت انسان به سوی خداوند قادر است و به سعادت

1.. سبأ: آیۀ ۶.

2.. ر.ک: مجمع البیان: ج ۸ ص ۵۹۴.

3.. الکافی: ج ۱ ص ۱۶۳ ح ۲.


ایمان در قرآن
64

۳. علم

یکی از خاستگاه‌های ایمان، علم و معرفت (شناخت) است که در کنار فطرت و عقل، انسان را از درون به ایمان فرا می‌خواند. منشأ پیدایش علم و معرفت، عقل و اندیشه است که پیش از این، به عنوان دومین خاستگاه ایمان، بررسی گردید. از آن جا که در قرآن، علم و معرفت به عنوان خاستگاه مستقلّ ایمان معرّفی شده است، در این جا، به عنوان سومین خاستگاه ایمان به آن اشاره می‌شود.

از نگاه قرآن، دانشمندان حقیقت‌جو در کنار خداوند و فرشتگان، گواهِ یکتایی آفریدگاری توانا و حکیم هستند:

۰.(شَهِدَ اللهُ أنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ المَلائِکَةُ وَ اُولُوا العِلمِ قائِماً بِالقِسطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ العَزیزُ الحَکیم.۱

۰.خداوند [از ازل به علم خود و پس از خلقت جهان به صنع خود و سپس به زبان انبیا و خِرد و کتاب‌های آسمانى] در حالى که به عدالت، قیام دارد [و کارهایش بر پایه عدل استوار است]، گواهى داد که معبودى جز او نیست، و فرشتگان و صاحبان دانش [نیز گواهى دادند که] جز او، آن شکست‏ناپذیر و داراى اتقان صنع [در تکوین و تشریع]، معبودى نیست).

بر اساس این آیه، دستیابی به مقام توحید و شهودِ یکتایی خداوند، از دانش و شناخت سرچشمه می‌گیرد و سرانجامِ انسانی که در پی دانش باشد، خداشناسی و باورِ توحیدی خواهد بود. در حقیقت، علم و معرفت، زمینه دستیابی به مراتب ایمان را در انسان فراهم می‌سازد.

از نگاه قرآن، مبدأ و خاستگاه ایمان، علم و شناخت است و هر چه انسان عالم‌تر باشد، خداشناس‌تر خواهد بود. از همین رو، ترس نشئت گرفته از اندیشه در عظمت خداوند، در قلب و جانِ دانشوران، بیش از دیگران است:

۰.(إِنَّما یَخشَى اللَّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماء.۲

۰.جز این نیست که از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مى‏ترسند).

کسی که از خداوند شناخت بیشتری داشته باشد، خوف بیشتری به دلش راه می‌یابد؛ زیرا

1.. آل عمران: آیۀ ۱۸.

2.. فاطر: آیۀ ۲۸.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120150
صفحه از 436
پرینت  ارسال به