شده و خدای متعال از پیمان اَلَست، نگار ولایت را بر سرشت اهل ایمان صورت داده است. امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه، رنگآمیزی الهی را چنین توضیح داده است:
۰.صَبَغَ المُؤمِنِینَ بِالوَلایَةِ فی المِیثاقِ.۱
۰.خداوند، مؤمنان را در [زمان گرفتن] میثاق، رنگ ولایت زد.
بنا بر این، افزون بر توحید و نبوّت، ولایت نیز در سرشت انسان ریشه دارد و خداوند، فطرت مؤمن را با رنگ ولایت، نگارگری کرده است.
۲. عقل
از نگاه قرآن، خردورزی و اندیشه در نظام آفرینش، خاستگاه ایمان است و پایههای آن را در وجود انسان تقویت میکند. اگر انسان از نیروی عقل و اندیشه بهره گیرد و اهل تفکّر باشد، به سمت و سوی ایمان و دین حرکت خواهد کرد. خدای متعال، در سر تا سر هستی، برای خردورزان نشانههایی قرار داده است تا در آنها بیندیشند. اندیشه در آفرینش آسمان و زمین و چگونگی پیدایش شب و روز، راه پی بردن به حقایق هستی است:
(إِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الأرضِ وَ اختِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الألبابِ.۲
۰.مسلّماً در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و رفت شب و روز، نشانههایى [از قدرت و علم و حکمت خدا] براى صاحبان خرد است).
آفریدههای خداوند، نشانه تدبیر و دانشِ بیانتهای آفریدگار خود هستند. وقتی انسان در آفریدههای الهی اندیشه کند، خداوند متعال را در آینه آفریدههایش میبیند. انسان با تفکّر در نشانههای نظم و تدبیرِ آسمان و کهکشانها، کُرات و سیّارات، و آمد و رفتِ روز و شب، به وجودِ خداوندی حکیم پی میبرد. امیر مؤمنان علیه السلام در بیان این حقیقت میفرماید:
۰.ظَهَرَ فی العُقُولِ بِما یُرَى فی خَلقِهِ مِن عَلاماتِ التَّدبِیر لا تَستَطِیعُ عُقُولُ المُتَفَکِّرِینَ جَحدَهُ لِأنَّ مَن کَانَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الأرضُ فِطرَتَهُ وَ ما فِیهِنَّ وَ ما بَینَهُنَّ وَ هُوَ الصَّانِعُ ل