41
ایمان در قرآن

اسلام، معیار و ملاکی برای اجرای احکام و قوانین ظاهری در دنیاست؛ ولی ایمان، ملاکی برای ترتّب آثار معنوی و پاداش الهی در آخرت است. امام باقر علیه السلام می‌فرماید:

۰.الإیمانُ مَا کانَ فِی القَلبِ وَ الإسلامُ ما عَلَیهِ التَّنَاکُحُ وَ التَّوَارُثُ وَ حُقِنَت بِهِ الدِّمَاءُ.۱

۰.ایمان، آن است که در دل جای می‌گیرد و اسلام، چیزی است که زناشویی و از هم ارث‌ بردن، بر پایه آن است و به واسطه آن، خون‌ها حفظ می‌‌گردد.

در حدیث دیگری، امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.الإسلامُ یُحقَنُ بِهِ الدَّمُ وَ تُؤَدَّى بِهِ الأمَانَةُ وَ تُستَحَلُّ بِهِ الفُرُوجُ وَ الثَّوَابُ عَلَى الإیمَانِ.۲

۰.به واسطه اسلام، خون [شخص] محفوظ می‌ماند، امانت ادا می‌گردد و زناشویی حلال می‌شود؛ ولی پاداش بر پایه ایمان است.

آیین اسلام برای شیوه زندگی مردم در دنیا، احکام و دستورهای ویژه‌ای دارد که روابط مردم با یکدیگر بر پایه آنها سامان می‌یابد. کسی که خود را مسلمان بداند و در صفوف مسلمانان شرکت کند، در احکام زندگی دنیوی و روابط با دیگران، تحت برنامه‌های اسلام قرار می‌گیرد و قوانین اسلامی در مورد او اجرا می‌شود. به عنوان نمونه در اسلام، اموری مانند ازدواج، ارث و حفظ حرمت خون، به مسلمان اختصاص دارد. بر اساس قانون اسلام، ازدواج، تنها با مسلمان جایز است و ارث، تنها به مسلمان می‌رسد و تنها، خون مسلمان احترام دارد. کسی که در ظاهر به اسلام اعتراف می‌کند و شهادتین بر زبان جاری کند، این احکام در مورد او اجرا می‌گردد.

با توجّه به آنچه گذشت، اسلام، ملاکی برای اجرای احکام ظاهری آیین پیامبر صلی الله علیه و اله است و پاداش الهی در پی ندارد. پاداش الهی، از آثار ایمان است که هر کس حقایق دینی را با عقیده استوار باور کند و در مقام عمل به آنها پایبند باشد، در آخرت از بخشش‌های الهی بهره‌مند می‌گردد. پس ایمان و اسلام، در آثاری که بر آنها مترتّب می‌شود، با یکدیگر تفاوت دارند.

1.. تحف العقول: ص ۲۹۷.

2.. الکافی: ج ۲ ص ۲۴ ح ۱ و ص ۲۵ ح ۶.


ایمان در قرآن
40

بر اساس این حدیث، تفاوت اسلام و ایمان، نیّت است. مراد از نیّت، داشتن انگیزه الهی در انجام امور است. اگر انسان در انجام دستورهای دین، انگیزه الهی داشته باشد، مؤمن است و اگر چنین انگیزه‌ای نداشته باشد، در مرتبه اسلام است.

نیّت و قصد قربت داشتن، از باور قلبی ناشی می‌گردد و تا زمانی که باور به خداوند، در قلب انسان جای نگیرد، انگیزه الهی در او پیدا نمی‌شود. از این رو کسی می‌تواند عبادات را با انگیزه الهی انجام دهد که خداوند یکتا را باور کرده باشد و به حقّانیت نبوّت خاتم انبیا صلی الله علیه و اله معترف باشد. در این صورت می‌تواند در انجام عباداتی چون نماز، روزه، حج و... قصد قربت کند؛ ولی کسی که باور به خدا و پیامبر خدا در قلب او جای ندارد، برای ‌فریب دیگران و ظاهرسازی عبادت می‌کند و نمی‌تواند در انجام عبادات، قصد قربت داشته باشد.

اسلام، آن است که انسان، آیین الهی را با جاری کردن شهادتین و انجام دستورهای آن در ظاهر، بپذیرد. در صورتی که انجام دستورهای دینی، با انگیزه الهی همراه باشد، ایمان به قلب او وارد می‌شود و در غیر این صورت، از مرتبه اسلام فراتر نمی‌رود. مقتضای ورود ایمان به قلب، داشتنِ انگیزه الهی و قصد قربت است.

۶. ایمان، در دل است

یکی از تفاوت‌های ایمان و اسلام که در احادیث ذکر شده است، آشکاریِ اسلام در ظاهر و مخفی بودن ایمان در قلب است. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می‌فرماید:

۰.الإسلامُ عَلانِیَةٌ وَ الإِیمَانُ فِی القَلبِ.۱

۰.اسلام، امری بیرونی است؛ ولی ایمان، در دل است.

اموری مانند اقرار زبانی، عبادت‌ها و رفتارهای دینی، نشانه‌های مسلمانی هستند، که همگی در رفتار و کردار انسان هویدایند؛ ولی جایگاه ایمان، قلب و باطن مؤمن است که از دیده دیگران پنهان است.

۷. پاداش خداوند بر پایه ایمان است

ایمان و اسلام از جهت اثری که دارند، با یکدیگر متفاوت اند. بر اساس برخی از احادیث،

1.. مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۱۳۵.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120330
صفحه از 436
پرینت  ارسال به