39
ایمان در قرآن

نه تنها گناه کبیره انسان را از ایمان خارج می‌کند، بلکه بر اساس برخی احادیث، هر گونه گناه و نافرمانی خداوند، نور ایمان را در دل خاموش می‌کند. امام صادق علیه السلام در پاسخ سؤال ابو بصیر از چیستی ایمان در جمله‌ای کوتاه می‌فرماید:

۰.الإیمَانُ بِاللَّهِ أن لا تَعصِیَ اللَّهَ.۱

۰.ایمان به خدا، آن است که خدا را نافرمانی نکنی.

بر اساس این سخن، پایه ایمان بر دوری از نافرمانی خداوند، استوار است و از این رو گناهان بزرگ و کوچک، نور ایمان را از دل می‌برند.

همچنین امام علیه السلام در ادامه حدیث، در پاسخ سؤال ابو بصیر از چیستی اسلام، در جمله‌ای کوتاه می‌فرماید:

۰.مَن شَهِدَ شَهَادَتَنَا وَ نَسَکَ نُسُکَنَا وَ ذَبَحَ ذَبِیحَتَنَا.

۰.کسی که به آنچه ما گواهی می‌دهیم (شهادتین)، گواهی دهد و عبادات ما را انجام دهد و مانند ما ذبح کند.

اعتراف به یگانگی خداوند و نبوّت پیامبر صلی الله علیه و اله و نیز انجام مناسک شرعی و رعایت دستورهای دینی در رفتار و کردار، اسلام است، هر چند نافرمانی خداوند نیز صورت گیرد. بنا بر این، تفاوت اسلام و ایمان در این است که پرهیز از نافرمانی خداوند، شرط ایمان است؛ ولی در تحقّق اسلام، شرط نیست.

۵. ایمان، اقرار و کردار و نیّت است

گروهی از احادیث، ایمان را اقرار و عملِ همراه با نیّت می‌دانند و اسلام را اقرار و عملِ بدون نیّت. مراد از اقرار، اعتراف به توحید و نبوّت است و مقصود از عمل، رفتارهای متناسب با عقیده توحیدی و دینی است. امام صادق علیه السلام در این باره می‌فرماید:

۰.الإیمانُ إِقرَارٌ وَ عَمَلٌ وَ نِیَّةٌ وَ الإسلامُ إِقرَارٌ وَ عَمَلٌ.۲

۰.ایمان، اقرار و کردار و نیّت است؛ ولی اسلام، اقرار و کردار است.

1.. الأمالی، طوسی: ص ۱۳۹ ح ۲۲۵.

2.. تحف العقول: ص ۳۷۰.


ایمان در قرآن
38

ظاهری برای او باقی می‌ماند. این نکته را می‌توان به عنوان تفاوت ایمان با اسلام برشمرد.

ابو بصیر نقل می‌کند که: در محضر امام باقر علیه السلام، مردی به ایشان خبر داد که در کوفه عدّه‌ای هستند که ایمان را غیر از اسلام می‌دانند و این مطلب را به آن امام نسبت می‌دهند و سپس از امام علیه السلام در این باره توضیح خواست. امام باقر علیه السلام فرمود:

۰.مَن شَهِدَ أن لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ أقَرَّ بِما جَاءَ بِهِ مِن عِندِ اللَّهِ وَ أقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ صَامَ شَهرَ رَمَضَانَ وَ حَجَّ البَیتَ فَهُوَ مُسلِمٌ.۱

۰.کسی که گواهی دهد معبودی جز خداوند یکتا نیست و محمّد صلی الله علیه و اله فرستاده خداست و به آنچه از نزد خدا آمده است، اقرار کند و نماز بخواند و زکات بپردازد و ماه رمضان را روزه بدارد و حجّ خانه خدا بگزارد، مسلمان است.

اسلام، پذیرفتن توحید و نبوّت و انجام ضروریات دین مانند نماز، روزه، زکات و حج است؛ امّا برای تحقّق ایمان، افزون بر تمام آنچه در تحقّق اسلام لازم است،‌ اجتناب از گناهان کبیره نیز شرط است. از همین رو در ادامه حدیث، امام باقر علیه السلام در باره چیستی ایمان فرمود:

۰.مَن شَهِدَ أن لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله وَ أقَرَّ بِما جَاءَ مِن عِندِ اللَّهِ وَ أقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ صَامَ شَهرَ رَمَضَانَ وَ حَجَّ البَیتَ وَ لَم یَلقَ اللَّهَ بِذَنبٍ أوعَدَ عَلَیهِ النَّارَ فَهُوَ مُؤمِنٌ.

۰.کسی که گواهی دهد معبودی جز خداوند یکتا نیست و محمّد صلی الله علیه و اله فرستاده خداست و به آنچه او از نزد خدا آورده است، اقرار کند و نماز بخواند و زکات بپردازد و ماه رمضان را روزه بدارد و حجّ خانه خدا بگزارد و خداوند را با گناهی دیدار نکند که برایش وعده آتش داده است، مؤمن است.

یکی از نشانه‌های گناه کبیره، این است که در قرآن، وعده آتش الهی برای انجام آن داده شده است. کسی که با چنین گناهی به دیدار خداوند برود و از گناه خود توبه نکرده باشد، با اهل ایمان محشور نمی‌شود. مؤمن، کسی است که افزون بر انجام ظاهریِ دستورهای اسلام، گناهان کبیره را انجام ندهد.

1.. الخصال: ص ۴۱۱ ح ۱۴.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120290
صفحه از 436
پرینت  ارسال به