37
ایمان در قرآن

مقابل، اسلام را اقرار بدون عمل بیان می‌کنند. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می‌فرماید:

۰.الإیمانُ إِقرَارٌ وَ عَمَلٌ وَ الإسلامُ إِقرَارٌ بِلا عَمَلٍ.۱

۰.ایمان، گواهی دادن و کردار است؛ ولی اسلام، گواهی دادن بی‌کردار است.

اعتراف مؤمن به توحید و نبوّت، با عمل صالح و کارهای نیک همراه است؛ ولی در تحقّق مسلمانی، فقط اعتراف به توحید و نبوّت کافی است، هر چند با عمل صالح همراه نباشد. بنا بر این، عمل به دستورهای الهی، شرط ایمان است؛ ولی در تحقّق اسلام نقشی ندارد. امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که از چیستی اسلام پرسید، به این نکته اشاره فرموده است:

۰.دِینُ اللَّهِ اسمُهُ الإسلامُ وَ هُوَ دِینُ اللَّهِ قَبلَ أن تَکُونُوا حَیثُ کُنتُم وَ بَعدَ أن تَکُونُوا فَمَن أقَرَّ بِدِینِ اللَّهِ فَهُوَ مُسلِمٌ وَ مَن عَمِلَ بِما أمَرَ اللَّهُ عزّ و جل بِهِ فَهُوَ مُؤمِنٌ.۲

۰.دین خدا، نامش اسلام است و آن، [همواره] دین خدا بوده است، پیش از آن که شما باشید ـ هر جا بوده‌اید ـ و پس از شما نیز چنین خواهد بود. پس هر کسی که به دین خدا اقرار کند، مسلمان است و هر کسی که به دستورهای خداوند عمل کند، مؤمن است.

از نگاه قرآن، اسلام، تنها‌ دینِ آسمانی در پیشگاه خداوند است که تمام پیامبران در تمام زمان‌ها، مردم را به آن فرا خوانده‌اند.۳ پس دینی که خداوند پذیرفتن آن را بر انسان واجب دانسته، اسلام نام دارد. کسی که در پذیرشِ آیین اسلام، تنها به اعتراف ظاهری بسنده کند، مسلمان است و کسی که افزون بر آن، به مقتضای آن هم عمل کند، به مرتبه ایمان می‌رسد.

۴. دوری از گناهان بزرگ و کوچک، شرط ایمان است

در برخی احادیث، انجام گناهان کبیره مرز خروج از ایمان، بیان شده است. بر اساس این دسته از احادیث، هر گاه مسلمان گناهانی نظیر زنا، رباخواری، غیبت و دروغ انجام دهد، نور ایمان را از دست می‌دهد و از جرگه مؤمنان خارج می‌شود. در این صورت، تنها اسلام

1.. الکافی: ج ۲ ص ۲۴ ح ۲، بحار الأنوار: ج ۶۵ ص ۲۴۵ ح ۴.

2.. الکافی: ج ۲ ص ۳۸ ح ۴.

3.. (إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلْإِسْلَامُ؛ در حقیقت، دین نزد خدا اسلام است) (آل عمران: آیۀ ۱۹).


ایمان در قرآن
36

همسویی عمل با عقیده، شرط ایمان است. این مطلب در صورتی محقّق می‌شود که انسان در برابر دستورهای خداوند و پیامبر او کاملاً تسلیم باشد و حتّی در دل نیز احساس نارضایتی نداشته باشد. خدای متعال در قرآن، این مسئله را شرط ایمان دانسته است و از مسلمانان می‌خواهد در برابر داوری‌ و فرمان پیامبر صلی الله علیه و اله کاملاً تسلیم باشند و در مواردی که حکمی به زیان آنهاست، به پیامبر صلی الله علیه و اله بدبین نشوند:

(فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِم حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسلِیماً.۱

۰.سوگند به پروردگارت که ایمان نیاورده‌اند، مگر آن‌ گاه که در اختلافات میان خود، تو را داور کنند و از داوری تو احساس دل‌تنگی نکنند و کاملاً تسلیم باشند).

در ادامه حدیث پیشین، امام صادق علیه السلام ضمن تلاوت این آیه می‌فرماید:

۰.فَعَلَیکُم بِالتَّسلِیمِ.۲

۰.پس، تسلیم باشید.

بنا بر این، هر گاه ظواهر اسلامی به باور قلبی متّکی نباشد، اسلام واقعی و ایمان تحقّق نمی‌یابند. ادّعا کننده چنین اسلامی، در ظاهر، مسلمان شمرده می‌شود و احکام اسلام بر او جاری می‌گردد؛ ولی مؤمن به شمار نمی‌آید.

۳. ایمان، اقرار همراه عمل است

اقرار به یکتایی خداوند و نبوّت پیامبر خاتم صلی الله علیه و اله عاملی است که در تحقّق مفهوم ایمان و اسلام مشترک است؛ یعنی این دو مفهوم از جهت اقرار به حقایق، تفاوتی با یکدیگر ندارند. چنانچه این اقرار، با عملِ برخاسته از باورِ قلبی همراه باشد، ایمان تحقّق می‌یابد و در غیر این صورت، در مرتبه اسلام باقی می‌ماند.

برخی احادیث، در مقامِ بیان تفاوت ایمان با اسلام، ایمان را اقرار همراه با عمل و در

1.. نساء: آیۀ ۶۵.

2.. الکافی: ج ۲ ص ۳۹۸ ح ۶.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120308
صفحه از 436
پرینت  ارسال به