369
ایمان در قرآن

بر خلاف مؤمن، انسان مشرک، انفاق و پاکسازی مالی ندارد و به پرداخت زکات و حقوق مالی پایبند نیست. پرداخت زکات و پاکسازی مال، ویژگی اهل ایمان است و کسی که با وجود بر تن داشتن کسوت اسلام، از پرداخت زکات خودداری کند، از زمره اهل ایمان خارج می‌گردد. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله خطاب به امیر مؤمنان علیه السلام می‌فرماید:

۰.یا عَلِیُّ! کَفَرَ بِاللَّهِ العَظِیمِ مِن هَذِهِ الاُمَّةِ عَشَرَةٌ... وَ مانِعُ الزَّکاةِ.۱

۰.ای علی! از میان این امّت، ده کس به خداوند بزرگ کافرند:... و کسی که زکات ندهد.

پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در حدیثی دیگر فرموده است:

۰.مَن مَنَعَ قِیراطاً مِن زَکاةِ مالِهِ فَلَیسَ بِمُؤمِنٍ وَ لا بِمُسلِمٍ وَ لا کَرامَةَ.۲

۰.هر کس قیراطی از زکات مال خود را نپردازد، نه مؤمن است و نه مسلمان و نه حرمتی دارد.

مؤمن و مسلمانی شایسته احترام و تکریم است که به پاکسازی مال خود، حسّاس باشد و در پرداخت زکات، کوتاهی نورزد. کسی که به پرداخت زکات پایبند نباشد، حرمت و کرامت مسلمانی از او گرفته می‌شود و در آخرت، مسلمان به شمار نمی‌آید. امام صادق علیه السلام در این باره می‌فرماید:

۰.مَن مَنَعَ قِیراطاً مِنَ الزَّکاةِ فَلیَمُت إن شاءَ یَهودِیّاً أو نَصرانِیّاً.۳

۰.هر که قیراطی از زکات را نپردازد، بگو بمیرد، خواه یهودی و یا نصرانی.

بر اساس این آیات و احادیث، کسی که زکات مال خود را ندهد، در ردیف کافر و مشرک به شمار می‌آید. همچنین کسی که زکات مال خود را نپردازد و افزون بر نافرمانی خدا، حکم زکات را از اساس انکار کند، کافر می‌گردد؛ زیرا به انکار ضروری دین رو آورده است. گاهی انسان در باره حقوق و واجبات مالی، کوتاهی می‌کند و به ناروا بودن عمل خود گردن

1.. الخصال: ص ۴۵۱ ح ۵۶.

2.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۴ ص ۳۶۷.

3.. الکافی: ج ۳ ص ۵۰۵ ح ۱۴.


ایمان در قرآن
368

با پرداخت بخشی از اموال خود به نیازمندان، مال خویش را از حقّ دیگران پاک می‌سازد. پاکسازی مال، تنها در پرداخت زکات واجبی که به برخی از اموال تعلّق می‌گیرد، خلاصه نمی‌شود. کسی که بخواهد مالش پاک باشد و هیچ شبهه‌ای نداشته باشد، باید نیازهای برادران دینی خود را بر خود ترجیح ‌دهد. پاکسازی واقعی مال، آن است که انسان با دیدن نیاز برادران و خواهران دینی، با بذل مال به یاری آنان بشتابد و آنها را بر خود مقدّم سازد. مفضّل بن عمر در حدیثی می‌گوید که چون شخصی از امام صادق علیه السلام: در باره زکات ظاهری و باطنی پرسید، امام علیه السلام در پاسخ فرمود:

۰.أمَّا الظَّاهِرَةُ فَفِی کُلِّ ألفٍ خَمسَةٌ وَ عِشرُونَ وَ أمَّا الباطِنَةُ فَلا تَستَأثِر عَلَى أخِیکَ بِما هُوَ أحوَجُ إلَیهِ مِنکَ.۱

۰.زکات ظاهری در هر هزار درهم، بیست و پنج درهم [واجب] است و زکات باطنی، این است که وقتی برادرت به چیزی نیازمندتر از تو بود، او را بر خود ترجیح دهی.

مؤمن با پرداختن حقوق فقیران و نیازمندان، اموال و دارایی خود را پاکیزه می‌کند. کسی که حقوق مستمندان را از مال خود جدا نسازد و آن را نادیده بگیرد، مالَش در اثر آمیختگی با حقّ دیگران ناپاک می‌گردد و نشانه ایمان از او گرفته می‌شود.

از سوی دیگر، بی‌توجّهی به پاکسازی مال و روگردانی از دستور زکات، نشانه شرک و کفر است. قرآن کریم، در بیان ویژگی‌ انسان‌های مشرک و کافر، به عدم پرداخت زکات اشاره می‌کند و می‌فرماید:

(وَیلٌ لِلمُشرِکینَ الَّذینَ لا یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم بِالآخِرَةِ هُم کافِرُون.۲

۰.واى بر مشرکان؛ همانها که زکات نمى‏پردازند (به نیازمندان، انفاق مالى ندارند) و آنان به روز واپسین کافرند!).

این آیه از آیات مکّی قرآن است۳ و زکات در آن به معنای تطهیر و پاکسازی مال است.

1.. الکافی: ج ۳ ص ۵۰۰ ح ۱۳.

2.. فصّلت: آیۀ ۶ و ۷.

3.. مجمع البیان: ج ۹ ص ۵.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120667
صفحه از 436
پرینت  ارسال به