339
ایمان در قرآن

گرگ، از چپ و راستِ او از هم شکافته می‌شدند.۱

در مقابل، افراد بی‌ایمان که به پناهگاه امن الهی راه ندارند، در شرایط دشوار زندگی، در معرض آسیب‌های روحی و روانی قرار می‌گیرند. فشار مشکلات زندگی به قدری بر اینان گران می‌آید که به بیمارهای روحی و افسردگی شدید مبتلا می‌گردند و در برخی موارد به خودکشی و نابودی خود اقدام می‌کنند. انسان برای زندگی مناسب و مطلوب، به امنیّتی نیاز دارد که حاصل آن، آرامش روحی و روانی باشد. بدون تردید، با قانون، جریمه، زندان و امکانات رفاهی فراوان، نمی‌توان چنین امنیّتی را به انسان هدیه داد. آنچه بشر را به امنیّت و آرامش کامل می‌رساند، ایمان به خداوند است. امیر مؤمنان علیه السلام در بیان رابطه ایمان و امنیّت می‌فرماید:

۰.آمِن تَأمَن.۲

۰.ایمان بیاور تا در امان بمانی.

همچنین در جایی دیگر فرموده است:

۰.مَن آمَنَ أمِنَ.۳

۰.هر که ایمان آورد، در امان می‌ماند.

امام علی علیه السلام در حدیثی دیگر، احسان به مردم را در کنار ایمان، به عنوان عامل دستیابی به آرامش، بیان نموده است:

۰.ما مِن شَیءٍ یَحصُلُ بِهِ الأمانُ أبلَغُ مِن إیمانٍ وَ إحسانٍ.۴

۰.با هیچ چیزی به اندازه ایمان و احسان (نیکوکاری)، امنیّت حاصل نمی‌شود.

امیر مؤمنان علیه السلام در برخی از احادیث، به نقش ایمان در امنیّت اخروی، به صورت ویژه اشاره نموده است. بر اساس این احادیث، کسی که به خدا ایمان آورد، در زندگی جاودان اخروی، در امنیّت و آرامش خواهد بود. امام علیه السلام در این باره می‌فرماید:

1.. الإرشاد: ج ۲ ص ۱۱۱.

2.. غرر الحکم: ج ۲ ص ۱۷۴ح ۲۲۶۱.

3.. غرر الحکم: ج ۵ ص ۱۳۴ ح ۷۶۳۹.

4.. غرر الحکم: ج ۶ ص ۱۱۲ ح ۹۷۰۰.


ایمان در قرآن
338

شک،۱ تجاوز به حقوق دیگران،۲ گم‌راهی،۳ انکار آیات خداوند،۴ تاریکی روز قیامت۵و مواردی از این دست، بیان شده است. در حقیقت، ظلم دارای مصادیق اعتقادی، فردی و اجتماعی است.۶ هر چند واژه ظلم، در ظلم اجتماعی و تجاوز به حقوق دیگران، نمود بیشتری دارد، ولی هر یک از انواع آن، آفت ایمان به شمار می‌آید. چنانچه مؤمن، خواستار آرامش و امنیّت کامل در زندگی باشد، باید ایمان خود را از هر گونه ظلم و ستم دور نگه دارد. چنین ایمانی، قرین آرامش و امنیّت است و از آن جدا نخواهد بود. امیر مؤمنان علیه السلام در اشاره به چنین ایمانی می‌فرماید:

۰.الإیمانُ أمانٌ.۷

۰.ایمان، مایه امنیّت است.

انسان‌های خداباور و دیندار، به خاطر تکیه بر خداوند، زندگی آرامی دارند و از اضطراب و آشفتگی درونی، ایمن هستند. هر چه بر ایمان، افزوده شود، میزان آرامش درونی فزونی می‌یابد، تا جایی که در مراتب بالای ایمان، چیزی توان بر هم زدن آرامش مؤمن را ندارد. در باره امام حسین علیه السلام و یاران ایشان نقل شده است که در اوج نبرد عاشورا، با افزایش شدّت جنگ، آرامش آنها فزونی می‌یافت و چهره‌هایشان برافروخته می‌گردید. حُمَید بن مسلم در باره حالت امام حسین علیه السلام در لحظات دشوارِ نبرد عاشورا می‌گوید:

۰.به خدا سوگند، تا آن زمان، شکسته‌خورده‌ای را ندیده بودم که فرزندان و خاندان و یارانش کشته شده باشند، امّا این‌ گونه استوار و پُردل و جسور مانده باشد. پیادگان، بر او یورش می‌بُردند و او هم بر آنان، یورش می‌بُرد و مانند بُزها به هنگام حمله

1.. ر. ک: الکافی: ج ۲ ص ۳۹۹ ح ۴.

2.. برای نمونه، ر.ک: الکافی: ج ۲ ص ۳۳۳ ح ۱۵.

3.. ر. ک: ابراهیم:‌ آیۀ ۲۷.

4.. ر. ک: انعام: آیۀ ۳۳.

5.. الکافی: ج ۲ ص ۳۳۲ ح ۱۱.

6.. در بحث آفت‌های ایمان، اشاره شد که ظلم بر سه نوع اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی است.

7.. غرر الحکم: ج ۱ ص ۲۶ ح ۶۹.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120566
صفحه از 436
پرینت  ارسال به