337
ایمان در قرآن

امنیّت اخروی، به آرامش فردی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و خانوادگی دست می‌یابد. از این رو، افرادی که در پی امنیّت کامل و آرامش همیشگی هستند، باید ارتباط خود را با دین و ایمان، تقویت و در زندگی برای دستیابی به ایمان کامل تلاش کنند. هر چه ایمان افزایش یابد، امنیّت و آرامش بیشتری به انسان هدیه می‌گردد و احساس امنیّت در زمینه‌های مختلف برای او ایجاد می‌شود. البتّه دستیابی به امنیّت دنیوی و اخروی، افزون بر تمسّک به نور ایمان، مشروط به دوری از ظلم و ستم است. راه رسیدن به رستگاری و آسودگی دنیا و آخرت، برای کسی هموار است که سرمایه ایمان خود را با ظلم و ستم آلوده نسازد. قرآن کریم در این باره می‌فرماید:

(الَّذینَ آمَنُوا وَ لَم یَلبِسُوا إیمانَهُم بِظُلمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الأمنُ وَ هُم مُهتَدُون.۱

۰.کسانى که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمى نیامیختند، آنهایند که برایشان ایمنى است و آنها هدایت‏یافتگان اند).

بر اساس این آیه، ایمان در صورتی اثر‌بخش است که با ظلم و ستم آفت‌زده نگردد.۲ ایمانی که از ستم و تجاوز محفوظ بماند، موجب امنیّت و هدایت۳ انسان می‌شود. هر چه مؤمن در زندگی، کمتر به ظلم رو آورد، ایمانش به خلوص، نزدیک‌تر می‌شود و اثربخشی آن برای زندگی مطلوب، افزایش می‌یابد. انسان برای زندگی مناسب و مطلوب، به امنیّت درونی نیاز دارد تا در پرتو آن، به آرامش روحی و روانی دست یابد. تا زمانی که انسان از درون به آرامش نرسد، هرگز به آرامش اجتماعی، سیاسی و خانوادگی نخواهد رسید. چنین آرامشی، در پرتو ایمانی به دست می‌آید که به ظلم و ستم آلوده نشده باشد.

در آیات قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام، برای ظلم، مصادیق متعدّدی مانند: شرک،۴

1.. انعام: آیۀ ۸۲.

2.. یکی از آفت‌های خطرناک ایمان، ظلم است. از این رو، در بحث آفت‌های ایمان نیز به این آیه اشاره شد.

3.. در این آیه، به دو اثر از آثار ایمان اشاره شده است: امنیّت و هدایت. پیش از این، در بارۀ نقش ایمان در هدایت قلب، بحث گردید.

4.. ر. ک: لقمان: آیۀ ۱۳.


ایمان در قرآن
336

پرستش بت و سر فرود آوردن در برابر شیاطین، از مصادیق آشکار طاغوت‌پرستی است که اسلام، لحظه‌ای با آن سازش ندارد. به همین دلیل، پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در نخستین روز‌های دعوت خود، به سرنگون ساختن بت‌های بی‌جان رو آورد و کعبه را از آلودگی آنها پاک ساخت. از سویی، در سراسر دعوت خود، به مبارزه با بت‌های جاندار پرداخت و همواره مردم را از پیروی شیطان بر حذر می‌داشت. امیر مؤمنان علیه السلام می‌فرماید:

۰.فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً صلی الله علیه و اله بِالحَقِّ لِیُخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ الأوثانِ إلَى عِبادَتِهِ وَ مِن طاعَةِ الشَّیطانِ إلَى طاعَتِهِ.۱

۰.خداوند، محمّد صلی الله علیه و اله را به حق، به پیامبرى مبعوث داشت تا بندگانش را از پرستش بت‌ها برهاند و به پرستش او وا دارد و از فرمان‌بردارى شیطان منع کند و به فرمان او در آورد.

خداوند متعال در طول تاریخ، به وسیله پیامبران، مردم را از بردگی انسان‌هایی مانند خودشان و نیز از بردگی بت‌ها و شیاطین نجات داده و آنها را به آزادی حقیقی ره‌نمون شده است. امیر مؤمنان علیه السلام در باره نقش پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در رهایی مردم از ولایت طاغوت‌ها می‌فرماید:

۰.إنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالَى بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و اله بِالحَقِّ لِیُخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ عِبادِهِ إلَى عِبادَتِهِ وَ مِن عُهُودِ عِبادِهِ إلَى عُهُودِهِ وَ مِن طاعَةِ عِبادِهِ إلَى طاعَتِهِ وَ مِن وَلایَةِ عِبادِهِ إلَى وَلایَتِهِ.۲

۰.خداوند ـ تبارک و تعالی ـ محمّد صلی الله علیه و اله را به حق بر انگیخت تا بندگانِ او را از بندگیِ بندگانش به بندگی خودش، و از پیمان‌های بندگانش به پیمان‌های خودش، و از فرمانبریِ بندگانش به فرمانبری خودش، و از ولایت بندگانش به ولایت خودش در آورَد.

۷. امنیّت دنیا و آخرت

ایمان به خداوند، پناهگاه انسان در دنیا و آخرت است و امنیّت و آرامش او را در پی دارد: در آخرت، انسان را از مجازات پروردگار حفظ می‌کند و در دنیا، او را در حوادث اجتماعی و مشکلات فردی، به آرامش و قرار می‌رساند. کسی که در سایه‌سارِ ایمان قرار گیرد، افزون بر

1.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۴۷.

2.. الکافی: ج ۸ ص ۳۸۶ ح ۵۸۶.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120391
صفحه از 436
پرینت  ارسال به