33
ایمان در قرآن

که عمداً کعبه را نجس کند، باید کشته شود. امام علیه السلام ضمن تأیید این پاسخ، به او فرمود:

۰.ألا تَری أنَّ الکعبةَ أفضَلُ مِن المَسجِدِ وَ أنَّ الکَعبَةَ تَشرَکُ المَسجِدَ وَ المَسجِدُ لایَشرَکُ الکَعبَةَ وَ کذٰلِکَ الإیمانُ یَشرَکُ الإسلامَ وَ الإسلامُ لا یَشرَکُ الإیمانَ.۱

۰.مگر نمی‌بینی با وجود این که کعبه از مسجد برتر است، در حکم، با مسجد شریک است و در عین حال، مسجد با حکم کعبه شریک نیست؟!۲ به همین شکل، ایمان با اسلام، شریک است؛ ولی اسلام با ایمان، شریک نیست.

به بیان دیگر، کسی که مؤمن باشد، حکم اسلام بر او جاری می‌گردد؛ ولی کسی که مسلمان باشد، حکم ایمان بر او جاری نمی‌گردد.

۲. ایمان در دل نقش می‌بندد

از نگاه برخی احادیث، فاصله بین ایمان و اسلام، فاصله بین دل و زبان یا باطن و ظاهر است. بر اساس این احادیث، ایمان، باوری است که در دل نقش می‌بندد و عمل صالح، گواه بر درستی آن است؛ ولی اسلام، گفتار یا کرداری است که تنها در ظاهر نمایان است. مسلمان در ظاهر به شعائر اسلامی آراسته است؛ ولی مؤمن افزون بر آن، به مبانی اسلام، باور قلبی دارد. امام باقر علیه السلام در این باره می‌فرماید:

۰.الإیمَانُ مَا استَقَرَّ فِی القَلبِ وَ أفضَى بِهِ إِلَى اللَّهِ عزّ و جل وَ صَدَّقَهُ العَمَلُ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ وَ التَّسلِیمِ لِأمرِهِ وَ الإسلامُ مَا ظَهَرَ مِن قَولٍ أو فِعلٍ.۳

۰.ایمان، آن است که در دل جای گیرد و آن را به سوی خداوند بکشاند و به کار بستن طاعت خدا و گردن نهادن به فرمان او آن را تصدیق کند؛ ولی اسلام، گفتار و کردار ظاهری است.

بر اساس این سخن، حقیقت ایمان، باور قلبی است که درستی آن به وسیله عمل صالح

1.. الکافی: ج ۲ ص ۲۶ ح ۴.

2.. به بیان دیگر، کسی که مسجد الحرام را نجس کند، تنبیه می‌شود ولی کشته نمی‌گردد، امّا کسی که کعبه را نجس کند، با مجازات قتل، تنبیه می‌گردد. به این ترتیب، کعبه با مسجد در حکم «تنبیه شدن» شریک است، در حالی که مسجد با کعبه در حکم «قتل» شریک نیست.

3.. الکافی: ج ۲ ص ۲۶ ح ۵.


ایمان در قرآن
32

به آیین اسلام، مسلمان به شمار می‌آید و در باره او احکام اسلامی پیاده می‌شود. در عین حال، چون عقیده به اسلام، در جان و دل او جای نگرفته است، مؤمن به شمار نمی‌آید. از این رو، بسیاری از افراد با این که در صفوف مسلمانان قرار دارند، همانند مؤمنان به آیین خود پایبند نیستند؛ زیرا اسلام در جان آنها ریشه ندارد.

امام صادق علیه السلام در ادامه حدیث، به آثار ایمان و اسلام، چنین اشاره می‌فرماید:

۰.إِنَّ الإیمانَ مَا وَقَرَ فِی القُلُوبِ وَ الإسلامَ مَا عَلَیهِ المَنَاکِحُ وَ المَوَارِیثُ وَ حَقنُ الدِّمَاءِ وَ الإیمَانَ یَشرَکُ الإسلامَ وَ الإسلامَ لا یَشرَکُ الإیمَانَ.

۰.ایمان، آن است که در دل‌ها جا می‌گیرد (امر قلبی است) و اسلام، چیزی است که ازدواج‌ها و میراث‌ها و حفظ خون‌ها به سبب آن انجام می‌پذیرد. ایمان، اسلام را در بر دارد؛ امّا اسلام، ایمان را در بر ندارد.

هر گاه ایمان به صورت واقعی در دل جای گیرد، اقرار زبانی و عمل جوارحی نیز به دنبال آن می‌آیند. به همین دلیل، اعتراف به اسلام، در سخن و کردار مؤمن آشکار است. به دیگر سخن، افزون بر این که باورِ اسلام در قلب و جان مؤمن جای گرفته، ظاهر او نیز بر روش اسلام است و آن را تأیید می‌کند. پس هر کجا ایمان باشد، اسلام نیز در ضمن آن تحقّق می‌یابد. از این رو، ایمان در مرتبه بالاتر از اسلام قرار دارد و فرسنگ‌ها با آن فاصله دارد.

در زمان امام صادق علیه السلام، عدّه‌ای بر این باور بودند که جایگاه اسلام از ایمان، برتر است و اسلام از ایمان، اهمّیت بیشتری دارد. یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام ابو صبّاح کِنانی، در محضر ایشان، از این اندیشه سخن گفت و خواست تا از دیدگاه ایشان در این موضوع آگاه شود. امام صادق علیه السلام به او فرمود:

۰.الإیمَانُ أرفَعُ مِنَ الإسلامِ.

۰.ایمان، بالاتر از اسلام است.

ابو صبّاح از امام علیه السلام توضیح بیشتر خواست. امام صادق علیه السلام برای فهم بهتر مطلب، از او در باره حکم کسی که از روی عمد، مسجد الحرام و خانه کعبه را نجس می‌کند، پرسید. ابوصبّاح در پاسخ گفت: کسی که مسجد الحرام را نجس کند، باید سخت تنبیه شود و کسی

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120271
صفحه از 436
پرینت  ارسال به