31
ایمان در قرآن

۰.ما أسلَمُوا وَ لَکِنِ استَسلَمُوا وَ أسَرُّوا الکُفرَ فَلَمَّا وَجَدُوا أعوَاناً عَلَیهِ أظهَرُوهُ.۱

۰.اینان اسلام را نپذیرفته‏اند؛ بلکه تسلیم شده‏اند و کفر را در دل نهان داشته‏اند. چون یارانى بیابند، آشکارش می‌سازند.

یعنی این افراد چون یاوری برای همراهی در مسیر نادرست کفر نیافته‌اند، به ظاهر، خود را مسلمان جا زده‌اند و چنانچه شرایط مناسب برایشان فراهم شود، کفر خود را آشکار می‌کنند. پس آنها خود را تنها به ظاهرِ اسلام آراسته‌اند و از حقیقت اسلام، بهره‌ای نگرفته‌اند. این مفهوم از اسلام، فرسنگ‌ها با حقیقت ایمان، فاصله دارد. ایمان، باور قلبی همراه با عمل صالح است و در این جا برای ابراز عقاید، بدونِ باور قلبی، از واژه اسلام استفاده شده است. چنین اسلامی، تنها در ظاهر است و با مفهوم ایمان تفاوت دارد.

برخی از احادیث اهل بیت علیهم السلام در تفسیر آیه چهاردهم سوره حجرات و یا با الهام از این آیه، به بیان تفاوت‌های ایمان و اسلام ظاهری پرداخته‌اند. این تفاوت‌ها را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد. در هر دسته از این احادیث، برای ایمان ویژگی‌‌ای ذکر شده است که آن را از اسلام متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارت‌ اند از:

۱. ایمان، اسلام را در برمی‌گیرد

بر اساس گروهی از احادیث، بین اسلام و ایمان، رابطه عموم و خصوص مطلق بر قرار است؛ یعنی مفهوم ایمان، اسلام را در برمی‌گیرد؛ ولی مفهوم اسلام، ایمان را در برنمی‌گیرد. بنا بر این، هر مؤمنی مسلمان است؛ ولی هر مسلمانی، مؤمن نیست. امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.إنَّ الإیمانَ یُشَارِکُ الإسلامَ وَ لا یُشَارِکُهُ الإسلامُ.۲

۰.ایمان، شریک اسلام است؛ امّا اسلام، شریک ایمان نیست.

چه بسا کسی عقاید اسلامی را در ظاهر نشان دهد، ولی باورِ قلبی به مبانی اسلام نداشته باشد و در مقام عمل، پایبند به مرامِ دین نباشد. چنین فردی به خاطر اعتراف ظاهری

1.. نهج البلاغة: نامۀ ۱۶.

2.. الکافی: ج ۲ ص ۲۶ ح ۳.


ایمان در قرآن
30

وارد نشده است و اگر از خدا [در اوامر او] و فرستاده‏اش [در دستورهای ولایى او] اطاعت نمایید، [خداوند] از عمل‏هاى شما نمى‏کاهد. همانا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است).

بر اساس ظاهر آیه، ایمان از تمام بادیه‌نشینانِ عرب نفی شده است؛ ولی با توجّه به آیه دیگر قرآن،۱ معلوم می‌شود که مراد این آیه، گروهی از عرب‌های بادیه‌نشین است. این افراد از طایفه بنی اسد بودند که در اثر خشک‌سالی و قحطی، در تنگنای معیشتی قرار گرفته بودند و مشکلات مالی، آنها را در فشار قرار داده بود. از این رو وارد مدینه شدند و به امید گرفتن زکات و صدقه از پیامبر صلی الله علیه و اله، شهادتین بر زبان جاری کردند. آنها در نهان به اسلام پایبند نبودند و تنها به نیّت دریافت کمک مالی، اسلام را در محضر پیامبر صلی الله علیه و اله پذیرفتند.۲

قرآن در واکنش به این ادّعا، آنها را کسانی می‌داند که تنها اسلام آورده‌اند و ایمان را از ایشان نفی می‌کند. از نگاه قرآن، اعتراف زبانی به یگانگی خدا و رسالت پیامبر او و حتّی شرکت ظاهری در صفوف مسلمان‌ها ایمان نیست؛ بلکه مرتبه‌ای از کمال است که از آن به اسلام یاد می‌شود. از این رو خطاب به مدّعیان ایمان، اعتراف زبانی آنان را ایمان نمی‌داند و یادآور می‌شود که ایمان باید به دل‌ها وارد شود.

بر اساس این آیه، ایمان با دل و نهان انسان در ارتباط است و اسلام با ظاهر او پیوند دارد. به بیان دیگر، اسلام، یک امر ظاهری و ایمان، یک امر باطنی است. مسلمان، کسی است که در ظاهر به عقاید دینی اعتراف کند؛ یعنی با زبان، خود را مسلمان معرّفی کند و به وحدانیت خدا و نبوّت خاتم انبیا شهادت دهد. مسلمان، باورِ اسلام در قلبش وارد نشده و ممکن است در مقام عمل، به احکام اسلام پایبند نباشد؛ ولی مؤمن، افزون بر اقرار ظاهری، در عمل نیز به دستورهای الهی پایبند است.

در بعضی احادیث از اسلام ظاهری، با عنوان «استسلام» یاد شده است. امیر مؤمنان علیه السلام نیز در یکی از میدان‌های نبرد، دشمن را برای یاران خود، با همین عنوان توصیف می‌فرماید:

1.. (وَ مِنَ الأعرابِ مَن یُؤمِنُ بِاللَّهِ وَ اليَومِ الآخِرِ؛ و از باديه‏نشينان عرب، برخى ديگر به خدا و روز واپسين ايمان دارند) (توبه: آیۀ ۹۹).

2.. ر. ک: مجمع البیان: ج ۹ ص ۲۳۰.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120401
صفحه از 436
پرینت  ارسال به