295
ایمان در قرآن

۰.الحَمدُ لِلَّهِ الَّذِی أذهَبَ عَنَّا الحَزَنَ الَّذِی أدخَلَ أجوافَهُم فِی طُولِ المَحشَرِ.۱

۰.ستایش، از آنِ خدایی است که اندوه را از ما زدود؛ خدایی که در طول مدّت محشر، [غم و اندوه] به درون آنها وارد کرد.

آنان به قدری در محشر، معطّل می‌مانند که حزن و اندوه، آنان را فرا می‌گیرد تا این که مورد لطف و عنایت حضرت حق قرار می‌گیرند و داخل بهشت می‌شوند.

مصادیق حدیثی

چنان که اشاره شد، امّت اسلامی در عمل به دستورهای قرآن، به سه دسته تقسیم می‌شوند که قرآن از آنها با تعابیر «ظالمٌ لِنَفسه (ستمکار به خود)»، «مُقتَصِد (میانه‌رو)» و «سابِقٌ بِالخَیراتِ (پیشتاز در خوبی‌ها)» یاد می‌کند. در برخی از احادیث، به بیان مصادیق این سه گروه پرداخته شده است. امام باقر علیه السلام در این باره می‌فرماید:

۰.أمَّا الظَّالِمُ لِنَفسِهِ مِنَّا فَمَن عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً وَ أمَّا المُقتَصِدُ فَهُوَ المُتَعَبِّدُ المُجتَهِدُ وَ أمَّا السَّابِقُ بِالخَیراتِ فَعَلِیٌّ وَ الحَسَنُ وَ الحُسَینُ علیهم السلام وَ مَن قُتِلَ مِن آلِ مُحَمَّدٍ شَهِیداً.۲

۰.ستمکار به خویش از ما، کسی است که هم کار خوب و شایسته می‌کند و هم کار بد. میانه‌رو، کسی است که متعبّد و سختکوش در عبادت است و پیشی‌ گیرنده در خوبی‌ها، علی و حسن و حسین علیهم السلام هستند و هر کس از خاندان محمّد صلی الله علیه و اله که شهید شود.

ستمکاران به نفْس، کسانی هستند که در کارنامه عملشان، هم کارهای شایسته وجود دارد و هم کارهای ناشایست. این افراد در دنیا، گاهی در زمره گناهکاران بوده‌اند و گاهی با نیکوکاران همراهی کرده‌اند. در واقع، آنها انسان‌های نیکوکاری بوده‌اند که به دلیل انجام دادن برخی از گناهان، از رسیدن به مراتب عالی بندگی باز مانده‌اند. در مقابل، کسانی که

1.. تفسیر فرات: ص ۳۴۹ ح ۴۷۷.

2.. المناقب، ابن شهر آشوب: ج ۳ ص ۲۷۴.


ایمان در قرآن
294

(وَ مَن یُطِعِ اللّٰهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أنعَمَ اللّٰهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً.۱

و کسانى که از خدا و فرستاده‏اش اطاعت نمایند، آنان [در دنیا و آخرت] همراه کسانى هستند که خدا بر آنها نعمت بخشیده [که عبارت اند] از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و گواهان اعمال و شایستگان، و آنها نیکو رفیقانى هستند!).

گروه پیشتازان که در انجام نیکی‌ها بر دیگران سبقت می‌گیرند، به قلّه ایمان صعود کرده و بالاترین درجات ایمان را به دست آورده‌اند. بر اساس برخی احادیث، این افراد، در قیامت، بدون حساب وارد بهشت می‌شوند و در صحنه محشر، برای حسابرسی معطّل نمی‌مانند. گروه دیگر (میانه‌روان) که با وجود تلاش در طاعت الهی، از رسیدن به مقام پیشتازان باز مانده‌اند، در قیامت به حسابشان رسیدگی می‌شود. در عین حال، حساب ایشان، آسان است و چندان معطّل نمی‌گردند. ابو دردا می‌گوید: از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله شنیدم که پس از تلاوت آیه سی و دوم از سوره فاطر فرمود:

۰.السَّابِقُ یَدخُلُ الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ وَ المُقتَصِدُ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً.

۰.پیشتاز، بدون حسابرسی به بهشت می‌رود و میانه‌رو، اندکی حسابرسی می‌شود.

بر خلاف این دو دسته، کسانی که با گنهکاری، به خویشتن ستم کرده‌اند، در قیامت، حساب سختی در پیش دارند و در دادگاه الهی، دیرزمانی را برای حسابرسی معطّل می‌مانند. ابو دردا می‌گوید: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در ادامه حدیث پیشین فرمود:

۰.وَ الظَّالِمُ لِنَفسِهِ یُحبَسُ فِی یَومٍ مِقدارُهُ خَمسُونَ ألفَ سَنَةٍ حَتَّى یَدخُلَ الحَزَنُ فِی جَوفِهِ ثُمَّ یَرحَمُهُ فَیُدخِلُهُ الجَنَّةَ.

۰.کسی که [در دنیا با انجام دادن گناه] به خود ستم کرده باشد،‌ در آن روزی که اندازه آن، پنجاه هزار سال است، نگه‌ داشته می‌شود، چندان که خداوند، اندوه را به درون او می‌برد. سپس به او رحم می‌کند و او را به بهشت می‌برد.

آن گاه پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود:

1.. نساء: آیۀ ۶۹.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120500
صفحه از 436
پرینت  ارسال به